Google

Kopafbeelding

Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Kinderen willen bewegen 5.1

Observatielijsten voor het kleutervolgsysteem en het leerlingvolgsysteem van de eerste en tweede klas

 

De lijsten kunt U natuurlijk vinden in het LOVS van de begeleidingsdienst voor vrijescholen

 

 

 

 

 

Observatielijsten voor het kleutervolgsysteem en het leerlingvolgsysteem van de eerste en tweede klas

Datum:

Lijst vijfjarige kinderen

Motorische ontwikkeling

(per item bekeken zullen de meeste kinderen telkens wat het eerst wordt genoemd het eerst beheersen en wat daarna volgt enkele maanden later)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Grove motoriek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

algemeen bewegingspatroon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

lopen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

hollen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

touwtje springen in de grote bocht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

over zigzag en golvend touw op 't juiste moment springen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vanuit stilstand voor het touw 5 keer springen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bal gooien met de juf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

onderhands gooien en vangen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

harmonisch naar elkaar gooien en vangen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

evenwicht en coördinatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kruipen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op zandbak rand lopen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 keer hinkelen zonder wisselen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Fijne motoriek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

scheuren of knippen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

rechte lijn scheuren of knippen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vierkant scheuren of knippen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

handgebaren spelletjes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

alle vingers van één hand gebruiken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vingers van beide handen tegelijk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tekenen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kunnen sturen van de hand, pols en vingers

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

potloodgreep

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Conclusie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opvallend in motorische ontwikkeling ja of nee?

Bij ja altijd nader gesprek en/of diagnose

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Datum:


Lijst zesjarige kinderen

Motorische ontwikkeling

(per item bekeken zullen de meeste kinderen telkens wat het eerst wordt genoemd het eerst beheersen en wat daarna volgt enkele maanden later)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Was vorig jaar opvallend in motorische ontwikkeling? (Dan eerst items bekijken die vorig jaar niet in orde waren)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Grove motoriek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

algemeen bewegingspatroon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

stampen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

op de tenen lopen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

touwtje springen in de grote bocht en alleen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

touwtje springen in de grote bocht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

alleen met eigen springtouw springen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bal gooien met de juf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vangen met bukken en rekken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

gooien met één en vangen met twee handen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

evenwicht en coördinatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

huppen met aaneengesloten voeten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

huppelen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 sec stil staan op een been

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Fijne motoriek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

scheuren of knippen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ronde figuren scheuren of knippen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

deuren of ramen in een huis scheuren of knippen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

handgebarenspelletjes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

opponeren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

duim op wijsvinger om en om bewegen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tekenen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

oppositie van de duim en correcte potloodgreep hebben

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tekening van een lemniscaat om twee stipjes maken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Lichaamsoriëntatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

aanwijzen: enkel, knie, pols, schouder, wenkbrauw, elleboog, bovenlip

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

namen van de vingers benoemen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Dominantie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

voorkeurshand

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

voorkeursvoet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

voorkeursoog

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

voorkeursoor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Conclusie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opvallend in motorische ontwikkeling ja of nee?

Bij ja altijd gesprek en/of nadere diagnose

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Datum:

Lijst zevenjarige kinderen

Motorische ontwikkeling

(per item bekeken zullen de meeste kinderen telkens wat het eerst wordt genoemd het eerst beheersen en wat daarna volgt enkele maanden later)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Was vorig jaar opvallend in motorische ontwikkeling? (Dan eerst items bekijken die vorig jaar niet in orde waren)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Grove motoriek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

algemeen bewegingspatroon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

niet veel meebewegen bij diverse beweginen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

onafhankelijk kunnen bewegen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

touwtje springen in de grote bocht en alleen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

inspringen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

alleen met eigen springtouw

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

evenwicht en coördinatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 meter op rechte lijn hinkelen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 seconde hurken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 seconden stilstaan op niet voorkeursbeen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

lopen op de evenwichtsbalk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

stilstaan op de evenwichtsbalk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Fijne motoriek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

knippen of vouwen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

propje met een hand maken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

knippen of vouwen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

handwerken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

breien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

knutselen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tekenen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

sturen met de vingers bij schrijven en tekenen details

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vormtekenen in vloeiende beweging

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Lichaamsoriëntatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

lichaamskennis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

gekruist aanwijzen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Dominantie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

voorkeurshand

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

voorkeursvoet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

voorkeursoog

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

voorkeursoor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Conclusie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opvallend in motorische ontwikkeling ja of nee?

Bij ja altijd gesprek en/of nadere diagnose

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Datum:

Lijst achtjarige kinderen

Motorische ontwikkeling

(per item bekeken zullen de meeste kinderen telkens wat het eerst wordt genoemd het eerst beheersen en wat daarna volgt enkele maanden later)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Was vorig jaar opvallend in motorische ontwikkeling? (Dan eerst items bekijken die vorig jaar niet in orde waren)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Grove motoriek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

algemeen bewegingspatroon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

niet veel meebewegen bij diverse bewegingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

onafhankelijk kunnen bewegen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ballen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bal gooien met klasgenoot

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bal vangen met klasgenoot

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

evenwicht en coördinatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

stilstaan op één been op de evenwichtsbalk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

coördinatie en gemak bij diverse (tik)spelen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Fijne motoriek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

knippen of vouwen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

knippen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vouwen (gevouwen figuren maken)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

handwerken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

haken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

met naald en draad werken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(vorm)tekenen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vormtekenen in vloeiende, trefzekere beweging

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

spiegelen van vormen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

handschrift

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

juiste schrijfrichting

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juiste vormen van letters en cijfers

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Lichaamsoriëntatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

links-rechtskennis passief

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

links-rechtskennis actief

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

maken van kruisingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Conclusie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opvallend in motorische ontwikkeling ja of nee?

Bij ja altijd gesprek en/of nadere diagnose