Kinderen willen bewegen | 5.1 |
Observatielijsten voor het kleutervolgsysteem en het leerlingvolgsysteem van de eerste en tweede klas
De lijsten kunt U natuurlijk vinden in het LOVS van de begeleidingsdienst voor vrijescholen
Observatielijsten voor het kleutervolgsysteem en het leerlingvolgsysteem van de eerste en tweede klas
Datum:
Lijst vijfjarige kinderen Motorische ontwikkeling (per item bekeken zullen de meeste kinderen telkens wat het eerst wordt genoemd het eerst beheersen en wat daarna volgt enkele maanden later)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Grove motoriek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
algemeen bewegingspatroon |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lopen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
hollen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
touwtje springen in de grote bocht |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
over zigzag en golvend touw op 't juiste moment springen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vanuit stilstand voor het touw 5 keer springen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bal gooien met de juf |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
onderhands gooien en vangen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
harmonisch naar elkaar gooien en vangen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
evenwicht en coördinatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kruipen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
op zandbak rand lopen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 keer hinkelen zonder wisselen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Fijne motoriek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
scheuren of knippen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rechte lijn scheuren of knippen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vierkant scheuren of knippen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
handgebaren spelletjes |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
alle vingers van één hand gebruiken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vingers van beide handen tegelijk |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
tekenen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kunnen sturen van de hand, pols en vingers |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
potloodgreep |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conclusie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opvallend in motorische ontwikkeling ja of nee? Bij ja altijd nader gesprek en/of diagnose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Datum:
Lijst zesjarige kinderen Motorische ontwikkeling (per item bekeken zullen de meeste kinderen telkens wat het eerst wordt genoemd het eerst beheersen en wat daarna volgt enkele maanden later)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Was vorig jaar opvallend in motorische ontwikkeling? (Dan eerst items bekijken die vorig jaar niet in orde waren) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Grove motoriek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
algemeen bewegingspatroon |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
stampen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
op de tenen lopen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
touwtje springen in de grote bocht en alleen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
touwtje springen in de grote bocht |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
alleen met eigen springtouw springen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bal gooien met de juf |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vangen met bukken en rekken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
gooien met één en vangen met twee handen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
evenwicht en coördinatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
huppen met aaneengesloten voeten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
huppelen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 sec stil staan op een been |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Fijne motoriek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
scheuren of knippen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ronde figuren scheuren of knippen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
deuren of ramen in een huis scheuren of knippen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
handgebarenspelletjes |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
opponeren |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
duim op wijsvinger om en om bewegen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
tekenen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
oppositie van de duim en correcte potloodgreep hebben |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
tekening van een lemniscaat om twee stipjes maken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Lichaamsoriëntatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aanwijzen: enkel, knie, pols, schouder, wenkbrauw, elleboog, bovenlip |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
namen van de vingers benoemen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Dominantie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
voorkeurshand |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
voorkeursvoet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
voorkeursoog |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
voorkeursoor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conclusie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opvallend in motorische ontwikkeling ja of nee? Bij ja altijd gesprek en/of nadere diagnose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Datum:
Lijst zevenjarige kinderen Motorische ontwikkeling (per item bekeken zullen de meeste kinderen telkens wat het eerst wordt genoemd het eerst beheersen en wat daarna volgt enkele maanden later)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Was vorig jaar opvallend in motorische ontwikkeling? (Dan eerst items bekijken die vorig jaar niet in orde waren) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Grove motoriek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
algemeen bewegingspatroon |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
niet veel meebewegen bij diverse beweginen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
onafhankelijk kunnen bewegen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
touwtje springen in de grote bocht en alleen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
inspringen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
alleen met eigen springtouw |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
evenwicht en coördinatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 meter op rechte lijn hinkelen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 seconde hurken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 seconden stilstaan op niet voorkeursbeen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lopen op de evenwichtsbalk |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
stilstaan op de evenwichtsbalk |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Fijne motoriek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
knippen of vouwen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
propje met een hand maken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
knippen of vouwen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
handwerken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
breien |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
knutselen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
tekenen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sturen met de vingers bij schrijven en tekenen details |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vormtekenen in vloeiende beweging |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Lichaamsoriëntatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
lichaamskennis |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
gekruist aanwijzen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Dominantie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
voorkeurshand |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
voorkeursvoet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
voorkeursoog |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
voorkeursoor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conclusie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opvallend in motorische ontwikkeling ja of nee? Bij ja altijd gesprek en/of nadere diagnose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Datum:
Lijst achtjarige kinderen Motorische ontwikkeling (per item bekeken zullen de meeste kinderen telkens wat het eerst wordt genoemd het eerst beheersen en wat daarna volgt enkele maanden later)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Was vorig jaar opvallend in motorische ontwikkeling? (Dan eerst items bekijken die vorig jaar niet in orde waren) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Grove motoriek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
algemeen bewegingspatroon |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
niet veel meebewegen bij diverse bewegingen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
onafhankelijk kunnen bewegen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ballen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bal gooien met klasgenoot |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bal vangen met klasgenoot |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
evenwicht en coördinatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
stilstaan op één been op de evenwichtsbalk |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
coördinatie en gemak bij diverse (tik)spelen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Fijne motoriek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
knippen of vouwen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
knippen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vouwen (gevouwen figuren maken) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
handwerken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
haken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
met naald en draad werken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(vorm)tekenen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vormtekenen in vloeiende, trefzekere beweging |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
spiegelen van vormen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
handschrift |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
juiste schrijfrichting |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Juiste vormen van letters en cijfers |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Lichaamsoriëntatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
links-rechtskennis passief |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
links-rechtskennis actief |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
maken van kruisingen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conclusie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Opvallend in motorische ontwikkeling ja of nee? Bij ja altijd gesprek en/of nadere diagnose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|