Google

Kopafbeelding

Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Kinderen willen bewegen 4.2:

De kijkwijzers

Kijkwijzer fijne motoriek vijf jarigen

 

4.2 Kijkwijzer fijne motoriek vijf jarigen

vijfjarige kinderen

Criteria
Het kind…

Helpende aanwijzingen voor leraren

 

 

2. Fijne motoriek

 

 

scheuren of knippen

 

rechte lijn scheuren of knippen

  • kan een papier met de richting mee scheuren en daarbij de handen onafhankelijk van elkaar bewegen
  • kan knippen, waarbij de ene hand de ander helpend ondersteunt
  • laat papier tussen duim en wijsvinger nemen en scheuren door de voorkeurshand van zich af te bewegen en de andere naar zich toe
  • laat de helpende  hand stilhouden en de voorkeurshand in een keer naar beneden bewegen of in kleinere bewegingen naar voren bij het scheuren; dat is ook goed
  • laat kinderen knippen met middelvinger en duim, de wijsvinger stuurt mee

vierkant scheuren of knippen

  • kan de hand meer sturen en zo knippend of scheurend een vorm maken
  • let vooral op de samenwerking tussen de wijsvinger en de duim

 

 

handgebarenspelletjes

 

alle vingers van één hand gebruiken

  • kan de vingers van een hand onafhankelijk van elkaar omhoog steken
  • gebruik voor de observatie bijvoorbeeld het spelletje duimelot en likkepot

vingers van beide handen tegelijk

  • kan dit met twee handen tegelijk
  • idem

 

tekenen

 

kunnen sturen van de hand, pols en vingers

  • kan een tekening maken waarop figuratief of vanuit ritmische elementen  wordt gewerkt
  • let op een goede tekenhouding
  • plaats het bakje liefst bij voorkeurshand
  • bied veel divers materiaal aan
  • observeer regelmatig en kies steeds een andere invalshoek    

potloodgreep

  • duim en wijsvinger tegenover elkaar
  • potlood rust op het bovenste kootje van de middelste vinger
  • geef het potlood of krijtje regelmatig op de goede manier aan
  • verbeter liefst met weinig woorden