De kijkwijzers
Kijkwijzer fijne motoriek vijf jarigen
4.2 Kijkwijzer fijne motoriek vijf jarigen
vijfjarige kinderen |
Criteria
Het kind… |
Helpende aanwijzingen voor leraren
|
|
2. Fijne motoriek |
|
|
scheuren of knippen |
|
rechte lijn scheuren of knippen |
- kan een papier met de richting mee scheuren en daarbij de handen onafhankelijk van elkaar bewegen
- kan knippen, waarbij de ene hand de ander helpend ondersteunt
|
- laat papier tussen duim en wijsvinger nemen en scheuren door de voorkeurshand van zich af te bewegen en de andere naar zich toe
- laat de helpende hand stilhouden en de voorkeurshand in een keer naar beneden bewegen of in kleinere bewegingen naar voren bij het scheuren; dat is ook goed
- laat kinderen knippen met middelvinger en duim, de wijsvinger stuurt mee
|
vierkant scheuren of knippen |
- kan de hand meer sturen en zo knippend of scheurend een vorm maken
|
- let vooral op de samenwerking tussen de wijsvinger en de duim
|
|
handgebarenspelletjes |
|
alle vingers van één hand gebruiken |
- kan de vingers van een hand onafhankelijk van elkaar omhoog steken
|
- gebruik voor de observatie bijvoorbeeld het spelletje duimelot en likkepot
|
vingers van beide handen tegelijk |
- kan dit met twee handen tegelijk
|
|
|
tekenen |
|
kunnen sturen van de hand, pols en vingers |
- kan een tekening maken waarop figuratief of vanuit ritmische elementen wordt gewerkt
|
- let op een goede tekenhouding
- plaats het bakje liefst bij voorkeurshand
- bied veel divers materiaal aan
- observeer regelmatig en kies steeds een andere invalshoek
|
potloodgreep |
- duim en wijsvinger tegenover elkaar
- potlood rust op het bovenste kootje van de middelste vinger
|
- geef het potlood of krijtje regelmatig op de goede manier aan
- verbeter liefst met weinig woorden
|