vijfjarige kinderen |
Criteria
Het kind… |
Helpende aanwijzingen voor leraren
|
|
1. Grove motoriek |
|
|
algemeen bewegingspatroon |
|
lopen |
- wikkelt de voeten af terwijl het loopt
(zie afbeelding 1)
- loopt ontspannen, de armen losjes langs het lichaam
- kan rechtuit lopen
- loopt niet teveel op de tenen
- flapt niet teveel met de voorvoet (bij het teveel op hielen lopen)
|
- ga regelmatig wandelen met de klas (zie afbeelding 1)
|
hollen |
- kan hollen en op tijd stoppen zonder te vallen
|
- let op of ze op tijd stoppen, botsen, met armen fladderen enz.
|
|
touwtje springen in de grote bocht en alleen |
|
over zigzag en golvend touw op 't juiste moment springen |
- durft over het touw te springen
- kan op het juiste moment loskomen van de grond, zodat het touw onder de benen doorgaat
- valt niet vaak
|
- moedig aan
- gebruik een spelletje of een beeld
- gebruik bijvoorbeeld het beeld van het water, waar je over hoge of lage golven heen moet springen
- of in de Michaëlstijd het beeld van de staart van de draak waar dappere ridders en jonkvrouwen overheen gaan
- soms helpt het om het touw in het rond te draaien en de kinderen daar overheen te laten springen
- laat het touw onmiddellijk los wanneer een kind struikelt (gevaar van pootje haken!)
|
vanuit stilstand voor het touw 5 keer springen |
- kan vijf maal vanuit stilstand achter elkaar door over het touw springen zonder te vallen (bij/invoegen afbeelding 19)
|
- moedig aan
- laat het kind stilstaan voor het touw
- zorg dat je oogcontact hebt
- geef met je stem en je mimiek duidelijk aan wanneer er gesprongen moet worden
- help het kind door succeservaringen te geven
- jaag het touw zo mogelijk op het juiste moment onder de voeten door
- beweeg mee met het kind
- zo gauw er een ritme ontstaat: geef het ritme in een vaste regelmaat aan: ‘en spring…en spring…en spring maar door.’
|
|
bal gooien met de juf |
|
onderhands gooien en vangen |
- kan de bal driemaal zo naar de ander richten dat die hem kan vangen
- kan de bal driemaal van de ander vangen
- springt niet achter de bal aan
- mag drie keer misgooien of vangen, voordat het (weer) lukt
|
- vangen mag tegen het lichaam aan
- leer het kind met twee handen onderhands gooien.
- wanneer dat lukt: vraag om met een hand te gooien
- blijf dat met de stem begeleiden ‘en nu met allebei’ ‘en nu met één hand’
- noteer (in je hoofd) de voorkeurshand
- wanneer het kind dit nog niet beheerst kan je als tussenstap de bal met een hand laten rollen
- mik goed, zodat het kind makkelijk kan vangen
- gooi zelf ook onderhands aan
- let op of het kind op tijd de armen sluit (niet te vroeg, want dan ketst de bal weg, niet te laat, want dan valt de bal er tussendoor)
- wanneer het na vier keer niet lukt: stop met de oefening en geef tot slot een opdracht die het kind wel beheerst
- laat de bal driemaal over en weer gaan als het kind de beweging weer in de vingers heeft
|
harmonisch naar elkaar gooien en vangen |
- kan de bal vaker dan vijf keer gooien en vangen
|
- zie hierboven, maar nu ritmisch
- probeer of het lukt om in een vloeiende heen en weer beweging te komen
- muziek of een liedje kan hierbij helpend zijn
- geef het goede voorbeeld
|
|
evenwicht en coördinatie |
|
kruipen |
|
- hele klas tegelijkertijd: let vooral op de kinderen die je opvallen
- let op of het kind in kruisgang loopt en niet telgangt (afbeelding 6) (armen en benen aan
- dezelfde zijde gelijktijdig)
- , of niet aanschuift (eerst armen dan benen)
- gebruik een beeld of een spelletje, een dier, zwarte piet die ergens onderdoor kruipt enz.
|
op zandbak- rand lopen |
- loopt ontspannen over de rand
- heeft evenwicht of kan dat makkelijk zelf corrigeren
- durft een stapje achterwaarts te zetten
|
- hele klas tegelijkertijd: let vooral op de kinderen die je opvallen
- als kinderen veel tegen anderen aan stoten: afstand laten houden, voorop laten lopen
|
10 keer hinkelen zonder wisselen |
- begint het hinkelen te kunnen
- valt niet, raakt niet te zeer verkrampt
|
- laat kinderen eerst in een groepje hinkelen, zo heeft ieder kind weer de gelegenheid zich de beweging te ‘herinneren’
|