Google

Kopafbeelding

Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Voorbeeld Weekplanning:

Voorbeeld van Weekplanning

Deze week extra aandacht voor de volgende tussendoelen:

tussendolen

Reken-ontwikkeling

 

ruimtelijke oriëntatie      
5 jaar à op/in -voor/achter -onder/boven
5 jaar à kent de vaste plaatsen bijv. van kinderen aan de tafel; de knutselspullen  
6 jaar à bij weefwerkje; onder/ boven/ goede richting 
6 jaar à tekent een vierkant, cirkel, driehoek
Voorbeeld activiteit:
Spelletje: wiedewiedewoel… voetjes onder je stoel

 

Taal-ontwikkeling

 

 

sociaal taalgebruik
5 jaar à kan eigen ervaringen op eenvoudig niveau verwoorden
6 jaar à kan in vlotte heen en weer gesprekjes de gespreksregels hanteren
6 jaar à vertelt een samenhangend verhaal, redeneert en voorspelt daarbij
Voorbeeldactiviteit:
Vertelvingers: Elke dag zijn er 3 kinderen aan de beurt om in de kring te vertellen

 

sociaal-emotionele ontwikkeling

 

Zeldzaamheid
5jaar à durft in de kring te vertellen
5 jaar à kan zich verweren tegen plagen
6 jaar à kan een nieuwe jongste kleuter helpen
6 jaar à kan een ruzie bijleggen in overleg
voorbeeld activiteit:
Elke dag mag een andere oudste kleuter de spreuk na het eten alleen opzeggen
Observatie tijdens het vrije spel
Oudste kleuters krijgen de opdracht een jongste kleuter te helpen

 

grove motoriek

 

evenwicht en coördinatie
5 jaar à kruipen
5 jaar à op zandbakrand lopen
6 jaar à 10x hinkelen zonder wisselen
6 jaar à huppen met aaneengesloten voeten
6 jaar à huppelen
6 jaar à 10 sec. stil staan op een been
Voorbeeld activiteit:
In het ochtendspel over de kleine Sint Maarten staan de kinderen heel stil op één been, zoals de poortwachter van de stad

 

fijne motoriek

scheuren en knippen
5 jaar à rechte lijn scheuren of knippen
5 jaar à vierkant scheuren of knippen
6 jaar à ronde figuren scheuren of knippen
6 jaar à deuren of ramen in een huis scheuren of knippen
Voorbeeld activiteit:
Scheuren van stukjes zijdevloei om op een glazen potje te plakken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Activiteitenplanning

Kring

binnenkomst

Fruitschillen met liedje: Onder hele hoge bomen. Oudste kleuters komen om de beurt aan de beurt om zelf een kaarsje aan te steken en het liedje zelfstandig te zingen en het kaarsje daarbij te gebruiken.
Drie vertelvingers: Drie kinderen komen aan de beurt om iets te vertellen. (tussendoel: sociaal taalgebruik)

Ochtend-
ritueel liedjes:

  • Goedemorgen groot en klein
  • Fruitspullen worden door verschillende kinderen weggebracht
  • Speelgoed mand gaat rond, boomstam wordt weggebracht
  • Spreuk: Het licht van de dagen verdwijnt
  • Liedje: Met de handjes klap klap klap
  • Zonnetje en sterretje toveren: Beginnende geletterdheidàJuffie leest de naam op het kaartje zonder geluid te maken, zij beweegt met haar mond zoals de naam wordt uitgesproken, tenslotte spreekt ze alleen de laatste klank uit. Bijv. Julya    (- - ) aaa  
  • Stoel wegzetten metspelletje en opdracht (tussendoel: ruimtelijke oriéntatie):

Timpe tampe toel alle voetjes onder je stoel
Timpe tampe toofd alle handjes op je hoofd
Timpe tampe tug alle handjes achter je rug
Timpe tampe tenen alle handjes tussen je benen
Timpe tampe tij alle handjes in je zij.

Kinderen mogen bedenken hoe ze gaan zitten:

  • handjes op je hoofd
  • voetjes onder je stoel
  • handjes achter je rug
  • handjes tussen je benen
  • handjes in je zij

Daarna zegt juffie bijv. : Wie de handjes tussen de knieën heeft mag de stoel wegzetten

Ochtendspel

Woensdag: Verjaardagspel voor Eva
Donderdag en vrijdag: Ochtendspel: de kleine Sint Maarten

 

Fruit eten

 

Het zonnetje deelt in de kring het fruit uit terwijl we zingen:
“Daar komt het fruit…. Kies maar wat lekkers uit!”

àVoor het vrije spel alvast een keer fruit eten en een keer na het vrije spel, voorkomt dat de kinderen lang in de rij moeten staan. Nu kunnen ze zittend in de kring rustig hun fruit eten.

Gezamenlijke activiteit

Ma:

schilderen

 

Di:

Euritmie

Het spel van de mol.Ruimtelijke oriëntatie: kunnen oudste kleuters de goede holletjes vinden?

Wo:

Tekenen

Tekening maken voor verjaardagsboek voor Eva

Do.

Broodbakken

Vooral jongste kleuters mogen meedoen.

 

 

Vrij.

scheuren

Drie kleuren vloeipapier scheuren. Dit wordt in de kring aangeboden zodat de kinderen er geheel zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Voor elk kind is er een half eierdoosje waarin de gescheurde kleuren kunnen worden gesorteerd op kleur.

Vrije spel

Oudste kleuterwerkje

Spinnenweb weven op een houten schijfje met 8 stokjes wordt afgemaakt door Goos
De andere kinderen werken verder aan het stokjes weven
De kinderen mogen kiezen of ze een oorwarmerband of een paardentuig willen maken.
De derdejaarskleuters krijgen als extra opdracht om dier kleuren te kiezen en deze in vaste volgorde terug te laten komen.
Wie klaar is mag de teugels maken door koordjes te draaien. De kinderen die een oorwarmerband maken moeten ongeveer 16 kleuren weven en hoeven geen koordjes te draaien.
De kinderen die een paardentuig maken moeten 12 kleuren weven.

Voor en tijdens het opruimen

 

Liedjes

“Handjes op je hoofd, handjes in zij, kijk en luister maar eventjes naar mij”
“Ding dang ding kom maar zitten in de kring… ding dang dont met je billen op de grond.”

Fruit eten

Sterretje mag rondgaan met het fruit.
Liedje: Daar komt het fruit… Kies maar wat lekkers uit

Liedje

“Juffie Enny heeft een klasje en in dat klasje daar is het goed

Liedje

Puntjes op elkaar en vouwen maar (lappen vouwen)

Kring

Liedjes

 

 

Uitdelen van de tassen

In een mandje zit een kaartje met daarop een tekening van een Sint Maarten liedje. Eén kind mag het kaartje eruit halen. We zingen het liedje. Elke dag komt er een kaartje bij in het mandje en zingen we de liedjes die uit het mandje worden gehaald door steeds een ander kind. Na een aantal dagen, als we het liedje al een paar keer gezongen hebben mag het kind proberen te bedenken welk liedje er bij het plaatje op de tekening hoort.
Deze week de volgende liedjes

  • Sinte Maarten had een mantel aan
  • Zon en maan en sterren
  • Sinte Maarten avond het water stroomt door het IJ
  • Sinte Maarten had een koe
  • Ik loop hier met mijn lantaren
  • Als het zonlicht gaat verdwijnen

Door zonnetje en sterretje

Rondom het eten en drinken

 

 

Liedje/versje

Hanse Panse kevertje die klom eens op een hek.
1x grote kever met hele handen
1x kleine kever met duim en wijsvinger om en om omhoog bewegen

gezongen spreuk

De aarde doet het groeien

Boekje voorlezen

Elke dag een stukje uit het prentenboek van Okke Nootje en Doppejan

Liedje + spreuk na het eten

Twee handjes op de tafel
Aarde droeg het in haar schoot
elke dag mag een andere oudste kleuters de spreuk alleen zeggen .

Buitenspelen

extra aanboden act.

Parcours tekenen met stoepkrijt en bouwen met planken en touw. Alle kinderen worden uitgenodigd om elke dag een keer het parcours af te leggen. àTussendoel: Evenwicht en coördinatie

Opruimen

liedje
liedje in de rij

Naar binnen met de spullen, naar binnen allemaal
Eén en twee en in de rij ik met jou en jij met mij.

Kring

kaars aansteken
Vertellen
Naar-huis-liedje

Kaarsje kaarsje jij mag branden
Verhaal: Sint Maarten en het beertje
De schooldag is ten einde het werk is gedaan…