Periodeaanbod | A rekenen: |
Periode aanbod: Sint Jan
Onderdeel Rekenen
Leergebied |
De kleuters | De kleuterjuf | Verwijzing |
REKENEN- |
De jongste kleuters doen ervaring op met tellen. Oudste en derdejaars kleuters kennen de getalrij van 10. De oudste en derdejaars kleuters kunnen zichtbare hoeveelheden tellen. |
De kleuterjuf speelt met de kinderen een kringspel. Kringspel:
Eén kind mag met het mandje met 5 bosjes bloemen (roosjes van crêpe papier) rondgaan. Telkens als het liedje wordt gezongen geeft hij of zij een bosje weg. Als het mandje leeg is, doen alle kinderen de handen op de rug. Het bloemenmannetje of vrouwtje mag de bloemen weer ophalen. Weet hij of zij nog bij wie ze de bosje had gebracht?
|
23 26 K-R-1
|
|
De oudste en derdejaars Begrippen:
|
De kleuterjuf biedt de oudste Oudste kleuterwerkje:
Werkje voor derdejaars kleuters:
De slinger wordt gemaakt met verschillende kleuren wol op de punnikvork. Elke gepunnikte kleur mag zo lang worden als de onderarm (van elleboog tot pols). |
23 26 32 K-R-6 |
Vervolg: |
De oudste en derdejaars kleuters kennen de getalrij van 10. De oudste en derdejaars kleuters kunnen zichtbare hoeveelheden tellen t/m 10. De oudste en derdejaars kleuters kunnen strategieën bedenken om de goede lengte voor de draad te bepalen. De oudste en derdejaars |
De kleuterjuf biedt de oudste en derdejaars kleuters een werkje aan. Oudste kleuterwerkje:
De kleuterjuf nodigt de kinderen hierbij uit om te tellen en te meten. Tellen en meten:
|
23 26 32 K-R-6 |
|
De oudste en derdejaars kleuters kunnen meten of hun popje door het deurtje past van hun zelf ontworpen kasteel/huisje. |
De kleuterjuf biedt de oudste en derdejaars kleuters een werkje aan waarbij het ruimtelijk inzicht wordt ontwikkeld. Zij mogen zelf een ontwerptekening maken voor een huisje of kasteel. Maar eerst wordt er een kegelpopje gemaakt… dit popje is het uitgangspunt voor de maat van het huisje of kasteel. De kleuterjuf is hiermee de kinderen al passend en metend zelf oplossingen laten bedenken voor de juiste maat van bijv. het deurtje… zodat het popje echt naar binnen kan, als het huisje/kasteel klaar is. |
23 26 32 K-R-6 |