Periodeaanbod | A leefomgeving: |
Periode aanbod: Sint Jan
Onderdeel Leefomgeving
Leergebied |
De kleuters | De kleuterjuf | Verwijzing |
LEEFOMGEVING |
De kinderen kunnen zich houden aan de “verkeersregels”, door aan de hand van bepaalde herkenningspunten te moeten wachten tot de kleuterjuf aangeeft dat er weer mag worden doorgelopen. De kinderen weten dat zij bij een wandeling pas mogen oversteken als de kleuterjuf dat toestaat. |
De kleuterjuf maakt af en toe een wandeling met de kinderen. De kleuterjuf loopt hierbij achteraan de rij. Zij spreekt met de kinderen die voorop lopen af bij welk punt er gewacht moet worden (bijv. een lantaarnpaal, een hoekje, bij de stoeprand als er een zijweg is). Zij wil de kinderen op deze wijze op een verantwoorde manier leren deelnemen aan het verkeer. Ook kunnen de kinderen ervaring opdoen bij het oriënteren in de ruimte buiten. |
34 47 K-LA 5 |
|
De oudste en derdejaars kleuters doen ervaring op met de begrippen links en rechts. |
De kleuterjuf benoemd de hand waarmee het kind werkt. De andere hand is “het hulpje”.
|
47 K-LA3 |
LEEFOMGEVING |
De jongste kleuters beleven hoe het proces ‘van eitje tot rups tot vlinder’ verloopt. De oudste en derdejaars kleuters begrijpen hoe het proces ‘van eitje tot rups tot vlinder’ verloopt en kunnen dit proces verwoorden. Prentenboek:
Verhaalliedje:
|
De kleuterjuf zingt en vertelt over het proces van “eitje tot rups tot vlinder”. |
40 K-LN1 K-LN2 K-LN5 K-LN7
|
Vervolg: |
De jongste kleuters kijken en ervaren hoe een plant groeit en hoe een bloem zich ontwikkeld van knop tot bloem. De oudste en derdejaars kleuters weten hoe een plant groeit en hoe een bloem zich ontwikkeld van knop tot bloem. Zij kunnen de verschillende onderdelen van planten en bloemen benoemen. De oudste en derdejaars kleuters weten hoe de plantjes verzorgd moeten worden. |
De kleuterjuf volgt samen met de kinderen het proces van de plantjes die in de tuin zijn geplant, hoe ze zich ontwikkelen en hoe de bloemen gaan bloeien. Zij wil hierdoor de kinderen van dichtbij het proces van de bloei en groei van plant en bloem laten beleven. De groenten die in de groentetuin zijn gegroeid worden geoogst gewassen en gesneden. Deze worden in de wekelijkse soep gegeten. |
40 K-LN5
|
|
De kinderen ervaren en genieten van het weer en van de groei en bloei van de natuur, zoals dat in de zomer plaatsvindt. |
De kleuterjuf verheugt zich samen met de kinderen over de groei en bloem van de natuur. Zij zingt er met de kinderen liedjes over en speelt dagelijks buiten kring- en rijspelen (i.p.v. het ochtendspel binnen). Liedjes:
|
40 K-LN1
|
LEEFOMGEVING |
De kinderen doen ontdekkingen met betrekking tot het weer. Bijvoorbeeld :
|
De kleuterjuf laat de kinderen dagelijks de buiten spelen.
|
42 K-LT2 |
BEWEGING- |
De kinderen doen ervaring op met lopen,stampen,springen,en huppen in de maat van liedjes/kringspelen. Liedjes en kringspelen:
De kinderen ervaren dat ritmes en maat correct uitgevoerd willen zijn. |
De kleuterjuf speelt samen met de kinderen rij- en kringspelen. |
57 K-BD1 |