Google

Kopafbeelding

Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Periodeaanbod A Kunst:

Periode aanbod: Sint Jan

Onderdeel Kunst

 

 

Leergebied

De kleuters De kleuterjuf Verwijzing

KUNST-
BEELDENDE
EXPRESSIE
Tekenen en
Schilderen

 

De kinderen doen ervaring op met schilderen met waterverf.

De kinderen ervaren dat een kleur een bepaalde sfeer uitdrukt.

 

 

 

 

De kleuterjuf biedt voor het schilderen in deze periode meerdere kleuren aan. Zij biedt de kinderen de ruimte en tijd om met deze kleuren te experimenteren.
De kleuterjuf laat de kinderen met waskrijt een tekening maken van zichzelf. Daarna laat zij de kinderen zien hoe er over de tekening heen geschilderd kan worden met mooie kleuren. Deze schildering wordt gebruikt als voorkant voor de teken- en schildermap die de kinderen aan het einde van het schooljaar mee naar huis  mogen  nemen.
De kleuterjuf biedt de kinderen de kleuren geel en rood aan en een rond blad schilderpapier. Zij stimuleert hen om de zomerzon te schilderen.

42
44
45
Natuur en techniek

54
55
Kunstzinnige oriëntatie

 

K-TB1
Basisvaardigheden

K-TB5
Vormgeving

K-TB7
Beschouwing

 

 

 

KUNST-
BEELDENDE
EXPRESSIE
Boetseren

 

 

 

De jongste kleuters kunnen kleine stukjes bijenwas zacht kneden en met behulp van de kleuterjuf,een oudste of derdejaars kleuter een zon of bloem maken.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen onder leiding van de kleuterjuf zelfstandig een zon of bloem boetseren.

De kleuterjuf maakt met de kinderen klassikaal een schilderijtje van de zomer. De kleuterjuf stimuleert de kinderen onder woorden te brengen wat ze maken en hoe ze dat doen. Ook stimuleert de kleuterjuf de oudste en derdejaars kleuters om de jongste kleuters te helpen.

54
55
56
Kunstzinnige oriëntatie

 

K-KB9
werkstuk maken
K-KB10
vormgeving
K-KB11
beschouwing

KUNST-
BEELDENDE
EXPRESSIE
Vormteken

De kinderen kunnen de vorm van een vlinder met waskrijt of potlood vullen en versieren. Hierbij kunnen zij experimenteren met het maken van verschillende tekenbewegingen.

 

De kleuterjuf biedt de kinderen een tekenblad aan in de vorm van een vlinder. Zij laat de kinderen deze vlinder op eigen wijze met krijt of potlood kleuren en versieren.

Tekenbewegingen:

  • rondjes
  •  golvende bewegingen
  • Strepen
  • Stipjes
  • Vlakken vullen met kleur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

54
55
56
Kunstzinnige oriëntatie

 

K-KV3
basisvaardigheden
K-KV4
vormgeving

KUNST-
BEELDENDE
EXPRESSIE
muziek

De kinderen kunnen verschillende liedjes zingen over Sint Jan en de zomer

Liedjes:

  • De Rivier de Rhône
  • Twee emmertjes water halen
  • Kom mee maar buiten allemaal
  • Papagaaitje leeft je nog
  • Ping ping hamertje
  • Groen is ’t gras
  • ‘k Moet dwalen
  • Ik heb een mooie bloemenmand
  • Kleine kwatrijntje
  • Klein klein kleutertje
  • Vertel eens vlinder
  • Hansje pansje kevertje
  • Zing zing ’t is zomer
  • Hoog laait het vuur
  • In het midden van de zomertijd
  • Hoor je het zingen van het vuur
  • Zeg Roodkapje waar ga je henen

De kleuterjuf nodigt de kinderen uit om mee te zingen en beweging met de liedjes die passen bij het thema zomer en Sint Jan.
De kleuterjuf beeldt de liedjes uit en maakt de bewegingen op de maat van de muziek. Bijvoorbeeld: klappend en stampend. Zij brengt variaties aan door groot/klein en hard/zacht te bewegen en te zingen.

 

54
55
56
Kunstzinnige oriëntatie

 

K-KM 1
K-TM2
K-TM3
Luisteren naar muziek

K-TM4
K-TM5
Muziek
Maken