Google

Kopafbeelding

Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Periodeaanbod Eenden A rekenen:

  Periode aanbod: Eenden en kuikens

   Onderdeel Rekenen

 

 

 

Leergebied

De kleuters De kleuterjuf Verwijzing

REKENEN-
WISKUNDE

De jongste kleuters doen ervaring op met tellen.

Oudste en derdejaars kleuters kennen de getalrij van 10.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen zichtbare hoeveelheden tellen.

De kleuterjuf speelt met de kleuters een spel, waarbij zij de moedereend is en telkens een aantal kinderen de kuikentjes bij haar in het nest mogen zijn.
De kleuterjuf laat de kinderen voordat het spel begint van een vierkante lap een rond nest maken.
De kleuterjuf  gaat op het nest (de lap) zitten en nodigt telkens 5 kinderen uit die er als kuikentje bij haar mogen gaan zitten.  De kleuterjuf telt samen met de kinderen in de kring tot 20 (de moedereend gaat 20 uur slapen) De kuikentjes gaan zich ondertussen verstoppen. De kleuterjuf nodigt de kinderen in de kring uit om mee te denken over hoeveel kuikentjes er al gevonden zijn en hoeveel er nog gevonden moeten worden.

23
Wiskundig inzicht en handelen

26
27
Getallen en bewerkingen

K-R-1
Oriëntatie in de getallenwereld

 

 

De oudste en derdejaars kleuters kennen de begrippen  voor de dagindeling.

Begrippen die een dagdeel aanduiden:

  • ochtend
  • middag
  • avond
  • nacht

De kleuterjuf laat de begrippen voor de dagindeling in het ochtendspel aan de orde komen.

Tekst waarin de dagindeling aan bod komt:

  • ‘s morgens maakt de haan of het zonnestraaltje de wereld wakker.
  • ’s avonds zijn alle eendjes moe en vallen hun oogjes toe

46
Natuur en techniek

51
Tijd

K-R-8
Klok en kalender

 

De oudste en derdejaars kleuters kennen de getal rij t/m 10 of verder.

De kleuterjuf biedt de oudste en derdejaars kleuters een werkje aan waarbij wordt gepunnikt op een punnikvork.
De kleuterjuf laat de kinderen het aantal kleuren tellen dat zij hebben gepunnikt. De kleuterjuf laat de oudste en derdejaars kleuters sliertjes aan de gepunnikte slinger knopen. Per gepunnikte kleur mogen er telkens 2 sliertjes aan de slinger worden geknoopt.

23
Wiskundig inzicht en handelen

26
Getallen en bewerkingen

K-R-1
K-R-2
K-R-3
Oriëntatie in de getallen
Wereld

Vervolg:
REKENEN-
WISKUNDE

Jongste kleuters doen ervaring op met de telrij van 5 in omgekeerde volgorde.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen terugtellen van 5 naar 0.

De kleuterjuf speelt met de kinderen een spel waarbij er vijf vogeltjes op een tak zitten. Er vliegt telkens  één vogeltje weg, zodat het er steeds minder worden. De kleuterjuf nodigt één van de kinderen uit om te raden hoeveel vogeltjes er nog over zijn. Daarna laat zij dit kind tellen of het klopt.

Liedje:

  • Vijf kleine vogeltjes die zaten in op een tak, tutelure luut de tak begon te wiegen…”

23
25
Wiskundig inzicht en handelen

26
Getallen en bewerkingen

K-R-1
K-R-2
K-R-3
Oriëntatie in de getallen
Wereld