Periodeaanbod Eenden | A leefomgeving: |
Periode aanbod: Eenden en kuikens
Onderdeel Leefomgeving
Leergebied |
De kleuters | De kleuterjuf | Verwijzing |
LEEFOM-GEVING-
|
De jongste kleuters doen ervaring op met de begrippen van plaats. De oudste en derdejaars kleuters kunnen de begrippen van plaats begrijpen en verwoorden. Begrippen van plaats:
De oudste en derdejaars kleuters doen ervaring op met de begrippen links en rechts. Bijvoorbeeld:
|
Tijdens het spel van de moedereend en de kuikentjes nodigt de kleuterjuf telkens 5 kinderen uit die als kuikentje bij haar in het nest mogen komen zitten. De kleuterjuf gebruikt plaatsaanduidingen waarin de woorden links en rechts worden gebruikt. Bijvoorbeeld:
Bij het zoeken van de kuikentjes verwoord de kleuterjuf waar of zij gaat zoeken
Zij nodigt de kinderen in de kring uit om haar te helpen, door hen uit te laten leggen waar ze nog meer kan zou kunnen gaan zoeken. Hiermee stelt ze de kinderen in de gelegenheid om de begrippen van plaats actief te gebruiken.
|
47 K-LA2
|
LEEFOMGEVING- |
De oudste en derdejaars kleuters doen ervaring op met de begrippen links en rechts. |
De kleuterjuf benoemd de hand waarmee het kind werkt tijdens o.a. het tekenen. De andere hand is “het hulpje”. |
47 K-LA3 |
|
De jongste kleuters doen ervaring op met het kijken naar en herkennen van de dieren in de sloot. De oudste en derdejaars kleuters kunnen de verschillende dieren in de sloot herkennen en benoemen. Ook kunnen zij de lichaamsdelen van de dieren benoemen. Dieren bij de sloot en hun lichaamsdelen:
|
De kleuterjuf gaat samen met de kinderen kijken bij de sloot waar de eenden en meerkoetjes hun nest hebben en rondzwemmen met de kuikentjes. Zo biedt de kleuterjuf de kinderen de mogelijkheid om waar te nemen hoe de eenden en kuikentjes eruitzien en hoe ze zich gedragen. |
40 K-LN 1 K-LN5 K-LN8 |
|
Jongste kleuters kijken en ervaren hoe het bloemenzaad uitgroeit tot een bloem en hoe de bonen uitgroeien tot een bonenplant. De oudste en derdejaars kleuters weten hoe de bloemzaadjes/ bonen verzorgd moeten worden. Zij kunnen de verschillende onderdelen van planten en bloemen benoemen. |
De kleuterjuf zaait samen met de kinderen in de klas bonen en/of bloemenzaad. Zij wil de kinderen hierdoor het proces van zaadje tot bloem of plant van dichtbij laten beleven. Liedje:
|
40 K-LN5
|
LEEFOMGEVING |
De kinderen doen ontdekkingen met betrekking tot het weer. Bijvoorbeeld
|
De kleuterjuf laat de kinderen dagelijks buiten spelen.
|
42 K-LT2 |
|
De kinderen doen ontdekkingen met betrekking tot het weer en ervaren dat het seizoen van invloed is op de natuur. |
In het ochtendspel wordt gespeeld over de eenden en kuikens in die in de lente uit het ei komen.
|
42 K-LT2 |