Google

Kopafbeelding

Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Periodeaanbod A handvaardigheid:

Periode aanbod: Eenden en kuikens

Onderdeel Handvaardigheid

 

 

 

Leergebied

De kleuters De kleuterjuf Verwijzing

HANDVAAR-DIGHEID
HANDENARBEID EN HAND-WERKEN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De kinderen maken in deze periode werkstukjes rond het thema  lente en jonge dieren.

Knutselwerkjes:

  • Van blauw papier kleine snippertjes scheuren en deze opplakken (water van de sloot). Daarna worden er eendjes en kuikentjes gescheurd /geknipt en geplakt op het water.
  • Kuikentje knippen en achter een  wit papier in eivorm plakken. Het ei kan open en dicht d.m.v. een splitpen

Oudste kleuterwerkjes:

  • Slinger maken met de punnikvork

Er wordt in deze en de volgende periode gewerkt aan  een bootje van hout door de kinderen die naar de eerst klas gaan.

  • Schuren van een stuk hout
  • Timmeren van spijkers  rondom het bootje à reling van het houten bootje
  • Een gesloten reling maken op het bootje door met een katoenen draad  om de spijkers heen te “weven”.
  • Gaatje boren in het bootje om op die plek een mast(stokje) vast te maken.
  • Koordje vingerhaken

De kleuterjuf oefent met de kinderen de vaardigheden van scheuren, knippen, plakken, vlechten en koordje draaien, schuren, timmeren, borduren enz. en houdt daarbij rekening met de leeftijd en de mogelijkheden van de kinderen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

42
44
45
Natuur en techniek

54
55
56
Kunstzinnige oriëntatie

 

K-HH1
Basisvaardigheden

K-HH7
vormgeving en creativiteit

 

 

 

 

 

 

HANDVAAR-DIGHEID
HANDSCHRIFT
ONTWIKKELING

De jongste kleuters doen ervaring op met het hanteren van een krijtje en een goede zit en schrijfhouding.

De oudste en derdejaars kleuters  kunnen ontspannen tekenen met de voorkeurshand.

De oudste en derdejaars kleuters  kunnen tekenen met een correcte potloodpgreep en een goede zit en schrijfhouding.

De kleuterjuf heeft er tijdens het tekenen aandacht voor dat de kinderen de juiste zithouding hebben en helpt hen om een potlood op de juiste manier te hanteren. Zij maakt gebruik van een rijmpje om de kinderen  op een aantrekkelijke en aansprekende manier het potlood op de goede manier vast te laten houden.

Rijmpje:

  • Ik maak een bedje

Het dekentje omhoog
Kussentje daar…
(het potlood wordt in het “bedje” gelegd)
Dekentje erover en
Kleuren maar

34
Mens en samenleving

44
Natuur en techniek

K-HS3
K-HS4
motorisch-
technische schrijf
vaardigheid