Periodeaanbod Pinksteren |
A leefomgeving: |
Periode aanbod: Pinksteren en jonge dieren
Onderdeel Leefomgeving
Leergebied |
De kleuters | De kleuterjuf | Verwijzing |
LEEFOMGEVING- |
De oudste en derdejaars kleuters doen ervaring op met de begrippen links en rechts. |
De kleuterjuf benoemd de hand waarmee het kind werkt. De andere hand is “het hulpje”. |
47 K-LA3 |
LEEFOMGEVING-
|
De jongste kleuters beleven en ervaren hoe het proces van kikkerdril tot kikker plaatsvindt. De oudste en derdejaars kleuters kunnen de verschillende lichaamsdelen van de kikkervisjes en kikkers benoemen. Ze weten wat er nodig is om hen in leven te houden en weten dat kikkers in de sloot thuishoren. |
De kleuterjuf maakt voor de kinderen zichtbaar hoe kikkerdril zich ontwikkelt tot kikkervisjes en tenslotte tot kikkers. Dit doet zij door in de klas een grote glazen pot met kikkerdril neer te zetten. Samen met de kinderen wordt dagelijks gekeken wat er veranderd is. Ook wordt er nagedacht over en gezorgd voor het voedsel dat nodig is in de verschillende stadia. |
40 K-LN 1 K-LN5
K-LN8 |
|
De jongste kleuters doen ervaring op met het kijken en herkennen van de dieren die te zien zijn op de kinderboerderij. De oudste en derdejaars kleuters kunnen de verschillende namen van dieren herkennen en benoemen.
|
De kleuterjuf gaat samen met ouders kinderen naar de kinderboerderij om te kijken naar de dieren en hun jongen. Zo biedt de kleuterjuf de kinderen de mogelijkheid om goed waar te nemen hoe de dieren hun jongen eruitzien en hoe zij zich gedragen. Dierengedrag:
|
40 K-LN 1 K-LN5 K-LN8 |
Vervolg: |
De jongste kleuters kijken en ervaren hoe bloemenzaad groeit tot bloem of plant. De oudste en derdejaars kleuters weten hoe de zaadjes verzorgd moeten worden. Zij kunnen de verschillende onderdelen van planten en bloemen benoemen. De kinderen doen ervaring op met het feit dat zaden alleen in de lente en aan het begin van de zomer gezaaid worden. |
De kleuterjuf zaait samen met de kinderen in de klas bonen en bloemenzaad. Zij wil hiermee bereiken dat de kinderen van dichtbij het proces van zaadje tot bloem of plant kunnen beleven. Liedje:
|
40 K-LN5
|
LEEFOMGEVING |
De kinderen doen ontdekkingen met betrekking tot het weer. Bijvoorbeeld
|
De kleuterjuf laat de kinderen dagelijks de buiten spelen, waardoor de kinderen de verschillende weertypen en de gevolgen ervan kunnen ervaren.
|
42 K-LT2 |