Google

Kopafbeelding

Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Periodeaanbod Pinksteren A Kunst:

Periode aanbod: Pinksteren en jonge dieren

Onderdeel Kunst

 

 

 

Leergebied

De kleuters De kleuterjuf Verwijzing

KUNST-
BEELDENDE
EXPRESSIE
Tekenen en
Schilderen

 

De kinderen doen ervaring met het schilderen met waterverf.

De kinderen ervaren dat een kleur een bepaalde sfeer uitdrukt.

 

 

De kleuterjuf biedt schilderpapier aan in de vorm van een bloem. Hierdoor worden de kinderen uitgenodigd om de vorm te volgen. Bovendien is de vorm van de bloem heel mooi, waardoor de kinderen met extra motivatie aan het werk gaan.

42
44
45
Natuur en techniek

54
55
Kunstzinnige oriëntatie

 

K-TB1
Basisvaardigheden
K-TB5
Vormgeving
K-TB7
Beschouwing

 

 

 

 

 

KUNST-
BEELDENDE
EXPRESSIE
VORMTEKENEN

De kinderen kunnen een tekenblad, in de vorm van een bloem, vullen en versieren en experimenteren met het maken van verschillende tekenbewegingen

Tekenbewegingen:

  • rondjes
  • golvende bewegingen

De kleuterjuf nodigt alle kinderen uit om te komen schilderen.
De kleuterjuf biedt de kinderen een tekenblad aan in de vorm van een bloem . Zij laat de kinderen op eigen wijze deze boom met krijt kleuren en versieren.

54
55
Kunstzinnige oriëntatie

K-KV3 basisvaardigheden
K-KV4
vormgeving

KUNST-
BEELDENDE
EXPRESSIE
Boetseren

 

 

 

De jongste kleuters kunnen kleine stukjes bijenwas zacht kneden

De oudste en derdejaars kleuters kunnen onder leiding van de kleuterjuf een werkstukje maken in het platte vlak of driedimensionaal.

Werkstukjes van bijenwas:

  • Bloem
  • Zon met stralen
  • Taartje ( voor op  het bruiloftsfeest van Doornroosje)

De kleuterjuf maakt met de kinderen klassikaal een werkstukje in het platte vlak of driedimensionaal op kartonnetje. De kleuterjuf stimuleert de kinderen onder woorden te brengen wat ze maken en hoe ze dat doen. Ook stimuleert zij de oudste en derdejaars kleuters om de jongste kleuters helpen.
Bijvoorbeeld door hen samen een werkstukje te laten maken. De jongste kleuter kan dan het gras maken en de oudste kleuter de bloemen.

54
55
56
Kunstzinnige oriëntatie

 

K-KB9
werkstuk maken
K-KB10
vormgeving
K-KB11
beschouwing

KUNST-
BEELDENDE
EXPRESSIE
muziek

De kinderen kunnen verschillende liedjes zingen over de lente en jonge dieren

Bijvoorbeeld:

  • Een koetje en een kalfje
  • Ik weet dat het lente is
  • Hier is onze fiere Pinksterblom
  • Hei in de mei
  • Heb je wel gehoord van de zeven de zeven
  • Voor mijn venster vliegt een duifje
  • Doe open nu het duivenhuis
  • Klein klein kleutertje

De kleuterjuf nodigt de kinderen uit om mee te zingen met de liedjes die passen bij het thema “lente en jonge dieren”. De kleuterjuf beeld de liedjes uit en maakt de bewegingen op de maat van de muziek. Bijvoorbeeld: klappend, stampend, en varieert door groot/klein en hard/zacht te bewegen en te zingen.

 

54
55
56
Kunstzinnige oriëntatie

K-KM 1
K-TM2
K-TM3
Luisteren naar muziek

K-TM4
K-TM5
Muziek maken