Google

Kopafbeelding

Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Periodeaanbod Voorjaar A leefomgeving:

Periode aanbod:Vroege voorjaar

Onderdeel Leefomgeving

 

 

 

Leergebied

De kleuters De kleuterjuf Verwijzing

LEEFOM-GEVING-
GESCHIEDENIS

De jongste kleuters doen ervaring op met het gegeven dat elk seizoen jaarlijks terugkeert.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen de verschillende seizoenen benoemen en weten dat het nu (bijna) lente is.

 

 

 

 

 

In het ochtendspel over de “moeder aarde en wortelkindjes” en in het prentenboek  “de wortelkindjes”  laat de kleuterjuf de kinderen horen, beleven en spelen over de koude winter en hoe  daarna de lente komt.
De kleuterjuf wil hierdoor de kinderen de mogelijkheid bieden om bekend te raken met het wisselen van de seizoenen.
De jongste kleuters doen ervaring op met het gegeven dat elk seizoen jaarlijks terugkeert.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen de verschillende seizoenen benoemen en weten dat het nu (bijna) lente is.

51
Tijd

K-LG1
tijdbalken en
tijdindeling

K-LG6
kenmerken van
tijdperken

 

 

Vervolg:
LEEFOMGEVING-
GESCHIEDENIS

De jongste kleuters doen ervaring op met het gegeven dat elk seizoen jaarlijks terugkeert.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen de verschillende seizoenen benoemen en weten dat het nu (bijna) lente is.

De kleuterjuf zingt dagelijks een liedje waarbij aan de orde komt welk seizoen het op dat moment is.
Elke ochtend tijdens het liedje over de zon die opkomt, vraagt de kleuterjuf aan de kinderen:  “Wat voor zonnetje zijn we vandaag? Zijn we een zomerzonnetje… nee hè?! Zijn we vandaag een winterzonnetje?... nee hè, want de winter is al voorbij!
Zijn we dan misschien een lente- zonnetje? Ja hè?!

Zonneliedje:

  • Stralend stijgt de lente zon omhoog

 

51
Tijd

K-LG1
tijdbalken en
tijdindeling

K-LG6
kenmerken van
tijdperken

 

De jongste kleuters doen ervaring op met het herkennen van de namen van de dagen van de week.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen  de dagen van de week in de goede volgorde opzeggen.

De kleuterjuf zingt in de twee weken voor het palmpaasfeest een liedje met de kinderen, waarin de dagen van de week voorkomen.
Op deze manier komen de dagen van de week in de juiste volgorde op een speelse manier aan bod.
De kleuterjuf zegt samen met de  kinderen de dagen van de week ritmisch op en maakt daarbij bewegingen met de handen die het ritmisch opzeggen ondersteunen.
De kinderen die dat willen worden uitgenodigd om de dagen  van de week met elkaar op te zeggen zonder de hulp van de kleuterjuf.

Liedje:

  • Palm palm maandag de boer die op maandag in graan lag

51
Tijd

K-LG2
tijdbalken en
tijdsindeling

LEEFOMGEVING-
AARDRIJKS-KUNDE

 

 

 

De vijfjarig jongste kleuters doen ervaring op met de begrippen van plaats.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen de begrippen van plaats begrijpen en verwoorden.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen de materialen van hun oudste kleuterwerkje (weefwerk of kasteel/huis met popje) zelf vinden en opbergen op de daarvoor bestemde plaats.

De kleuterjuf laat de begrippen van plaats aan de orde komen tijdens de instructie bij het vijfjarigen werkje en het oudste kleuterwerkje.

Bijvoorbeeld:

  • de bolletjes wol liggen in de   mand op de kast
  • De popjes liggen op de vensterbank naast het kasteel
  • Het visje gaat over het golfjes heen en onder het volgende golfje door(beeld bij het weven)
  • Het draadje gaat door het gaatje heen (pompoen maken)

Begrippen van plaats:

  • Op
  • Onder
  • Achter
  • Voor
  • Naast
  • Tussen
  • Overheen
  • Onderdoor
  • Doorheen

47
50
ruimte

K-LA1
K-LA2
Oriëntatie op de omgeving

 

 

 

De oudste en derdejaars kleuters doen ervaring op met de begrippen links en rechts.

De kleuterjuf benoemd de hand waarmee het kind werkt. De andere hand is “het hulpje”.

 

47
Ruimte

K-LA3
Oriëntatie op de omgeving

LEEFOMGEVING-
LICHAAMS-ORIËNTIE

De jongste kleuters doen ervaring op met het aanwijzen van de verschillende lichaamsdelen.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen de verschillende lichaamsdelen aanwijzen en benoemen.

Lichaamsdelen:

  • Hoofd
  • Knieën
  • Buik
  • Voeten
  • Rug
  • Zij
  • Bil

De kleuterjuf speelt met de kinderen een spelletje in de kring waarbij verschillende begrippen van plaats aan bod komen. De kleuterjuf zegt een raadselrijmpje. De kinderen worden uitgenodigd om daarop te  reageren door hun handen naar de plek te bewegen die genoemd wordt.

Spelletje:

  • wiede wiede wug… alle handjes achter je rug
  • Huisje, huisje; je loopt met je hand op je bil

Als de kinderen voldoende bekend zijn met dit spelletje, nodigt de kleuterjuf dagelijks een andere oudste kleuter uit om het rijmpje te zeggen en de bewegingen voor te doen.

34
Mens en samenleving

41
Natuur en techniek

57
Kunstzinnige oriëntatie

 

 

 

 

LEEFOMGEVING-
NATUUR

 

 

 

 

De kinderen ervaren dat de het wollen tasje dat ze maken zacht aanvoelt en dat het stevig is.

De kinderen weten dat je met je huid kunt voelen of iets hard of zacht is en of het koud of warm aanvoelt.

De kleuterjuf biedt voor het maken van een tasje bollen van verschillende keuren wol aan. De kleuterjuf nodigt de kinderen uit om aan de wol te voelen zodat ze ervaren dat de wol zacht en warm is. De kleuterjuf praat met de kinderen over de zachtheid de stevigheid en de warmte van de wol.
Zij laat de kinderen door het tasje later echt zelf te gebruiken, ervaren wat de kwaliteit is van wol.

41
42
43
44
Natuur en techniek

54
55
56
Kunstzinnige oriëntatie

K-LN3
Primaire
Functie menselijk lichaam

K-LN9
Levensfuncties van het menselijk
lichaam

 

De kinderen kunnen de bloembolletjes die in de kleutertuin groeien herkennen en weten dat ze  er voorzichtig mee om moeten gaan.

De kleuterjuf kijkt tijdens het buitenspelen regelmatig samen met de kinderen naar de verschillende bolletjes die in dit jaargetijde groeien en bloeien.

 

40
41
Natuur en techniek

K-LN 1
Oriëntatie op de omgeving vanuit verantwoorde zorg
K-LN 5
Planten en dieren in hun biotoop
K-LN 7
Levensfuncties van planten en dieren

 

 

Vervolg:
LEEFOMGEVING-
NATUUR

De kinderen ervaren dat de gezaaide bonen en zaden dagelijks water nodig hebben om te kunnen groeien.

De kinderen ervaren dat de bloemen weer groeien in de lente.

De kinderen kunnen proeven hoe de zelfgezaaide sterrenkers smaakt.

De kleuterjuf plant samen met de kinderen zaadjes en bonen in de klas in kleine potjes. Zij wil hierdoor de kinderen het proces van ontkiemen van dichtbij laten ervaren. Ook wil ze  hen op deze manier eerbied bijbrengen voor wat in de natuur groeit.
Tijdens het paasfeest nodigt de kleuterjuf de kinderen uit de om de zelf gezaaide sterrenkers te proeven op een matse met honing.

40
41
Natuur en techniek

K-LN 1
Oriëntatie op de omgeving vanuit verantwoorde zorg
K-LN 5
Planten en dieren in hun biotoop
K-LN 7
Levensfuncties van planten en dieren

 

De kinderen doen ervaring op met verschillende weertypen in het vroege voorjaar.

De kleuterjuf laat de kinderen dagelijks de buiten spelen. De kinderen ervaren op deze manier dat in het vroege voorjaar nog heel koud kan zijn, maar dat de zon op een ander moment al heel veel warmte kan geven.

De kleuterjuf speelt met de kinderen een ochtendspel en zij zingt liedjes over het vroege voorjaar.
Door in de klas tijdens het ochtendspel en de liedjes te beleven wat elk seizoen te bieden heeft, kunnen kinderen er zich een beeld van vormen en zich oriënteren in de verschillende seizoenen.

42
43
46
Natuur en techniek

 

K-LT2
Weer en weersveranderingen

Vervolg:
LEEFOMGEVING-
NATUUR

De kinderen doen ervaring op met het bereiden van brood en het maken van verschillende vormen broodjes.

De kleuterjuf bakt samen met kinderen het brood voor het palmpaasfeest en voor het paasfeest.

Brood figuren:

  • Haantje voor op de palmpaasstok
  • Haasje voor het paasfeest.

De kleuterjuf begeleid de kinderen klassikaal bij het stap voor stap vormen van het haantje of het haasje. Zij geeft de kinderen rozijntjes voor de oogjes en een kruidnagel voor het snuitje van het haasje. De kleuterjuf komt bij elk kind langs om hen te helpen bij het inknippen van het deeg voor de hanenkam van het haantje.

34
Mens en samenleving

41
42
Natuur en techniek

K-LN2
Omgaan met natuur gezondheid en milieu

 

De kinderen doen ervaring op met het bereiden van soep.

De kleuterjuf bereidt samen met de kinderen de wekelijkse soep. Daarbij geeft zij de kinderen de gelegenheid om ervaring op te doen met het snijden van de groente. De kleuterjuf benoemt de verschillende soorten groenten en kruiden. Zij wil de kinderen op een vanzelfsprekende wijze bekend maken met de handelingen en namen van groenten en kruiden.

 

34
Mens en samenleving

41
42
Natuur en techniek

K-LN2
Omgaan met natuur gezondheid en milieu