Google

Kopafbeelding

Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Periodeaanbod Voorjaar A Kunst:

Periode aanbod: Vroege voorjaar

Onderdeel Kunst

 

 

 

Leergebied

De kleuters De kleuterjuf Verwijzing

KUNST-
BEELDENDE
EXPRESSIE
Tekenen en
Schilderen

 

De kinderen doen ervaring met het schilderen met waterverf.

De kinderen ervaren dat een kleur een bepaalde sfeer uitdrukt.

 

 

 

De kleuterjuf geeft de kinderen wekelijks de mogelijkheid om naar eigen inzicht en naar eigen kunnen een tekenblad te beschilderen. De kleuterjuf begeleid deze activiteit en zorgt ervoor dat elk kind zijn materiaal op de juiste wijze leert te hanteren.
De kleuterjuf biedt de kinderen rond Pasen een blad aan in de vorm van een paasei. De kinderen worden uitgenodigd om het ei met verschillende kleuren te beschilderen.

42
44
45
Natuur en techniek

54
55
Kunstzinnige oriëntatie

K-TB1
Basisvaardigheden
K-TB5
Vormgeving
K-TB7
Beschouwing

 

 

 

De oudste kleuters kunnen een tekening maken naar aanleiding van het ochtendspel of verhaal.

De kleuterjuf nodigt de oudste en derdejaars kleuters uit om te tekenen over het ochtendspel of een verhaal:

  • Wortelkindjes en moeder aarde
  • Jonge dieren
  • Palmpaasoptocht
  • Bloemenkindjes
  • De paashaas bij het kippenhok
  • De paashaas die eitjes verstopt

                                           

 

 

De oudste en derdejaars kleuters kunnen naar aanleiding van een liedje of een (zelf verzonnen) verhaal een tekening maken.

Oudste en derdejaars kleuters kunnen bewust een keuze maken voor het gebruik van bepaalde kleuren.

De kleuterjuf biedt elke oudste en derdejaars kleuter een eigen schriftje aan, waarin wekelijks een tekening wordt gemaakt. Er wordt gewerkt aan één van de volgende boeken:

  • Liedjes boek
  • Verhalen boek

54
55
56
Kunstzinnige oriëntatie

K-KB1
Basisvaardigheden
K-KB4
K-KB5
Vormgeving
K-KB7
beschouwing

KUNST-
BEELDENDE
EXPRESSIE
vormtekenen

De kinderen kunnen de vorm van een ei vullen en versieren en experimenteren door verschillende tekenbewegingen te maken.

Tekenbewegingen:

  • rondjes
  • golvende bewegingen
  • zigzag bewegingen
  • stipjes
  • streepjes

De kleuterjuf biedt de kinderen een tekenblad aan in de vorm van ei. Zij nodigt de kinderen uit om dit ei op eigen wijze met krijt te kleuren en versieren.

 

 

 

54
55
56
Kunstzinnige oriëntatie

K-KV3 basisvaardigheden
K-KV4
vormgeving

 

De kinderen kunnen de vorm van het haantje vullen, door te kleuren met krijt.

 

De kleuterjuf biedt de kinderen een uitgeknipte vorm van een haantje aan om in te kleuren. Dit haantje kan na het palmpaasfeest gebruikt worden om voor op de palmpaas stok te zetten als het broodhaantje is opgegeten. De kleuterjuf benoemd samen met de kinderen wat ze allemaal aan het haantje zien. Bijv. kop, hanenkam, staartveren, snavel, poten enz.
Zij wil  hiermee met name de oudste en derdejaars kleuters stimuleren om het haantje op een bewuste manier in te kleuren.

 

 

54
55
56
Kunstzinnige oriëntatie

K-KV3 basisvaardigheden
K-KV4
vormgeving

KUNST-
BEELDENDE
EXPRESSIE
Boetseren

 

 

 

De jongste kleuters kunnen kleine stukjes bijenwas zacht kneden en er met hulp van de kleuterjuf of van een ander kind een werkstukje van maken.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen onder leiding van de kleuterjuf een werkstukje boetseren van bijenwas.

De kleuterjuf maakt samen met de kinderen klassikaal en stap voor stap een werkstukje van bijenwas. De kleuterjuf stimuleert de kinderen onder woorden te brengen wat ze maken en hoe ze dat doen. Ook stimuleert de kleuterjuf de oudste en derdejaars kleuters om de jongste kleuters helpen.

Werkstukjes:

  • zon met stralen
  • Worteltjes met een wortelkindje
  • Bloempje
  • een nestje met eitjes

54
55
56
Kunstzinnige oriëntatie

 

K-KB9
werkstuk maken
K-KB10
vormgeving
K-KB11
beschouwing

KUNST-
BEELDENDE
EXPRESSIE
muziek

De kinderen kunnen verschillende liedjes zingen over de lente, palmpasen en Pasen:

  • Tussen de wortels van de bomen
  • Er liggen bolletjes in de grond
  • Hinkel de pinkel
  • Krokus bolletje
  • De lentefee komt in het land
  • Palm Pasen ei koer ei
  • Palmpasen versier je groene tak
  • Palm palm maandag
  • Haantje op een stokje
  • In mijn holletje
  • De lente is gekomen de wereld is weer blij
  • Zeg ken jij de wortelkindertjes?
  • Stevig stappen onze beentjes
  • Huppel de puppel
  • Pink pink pink, vrolijk roepen mus en vink
  • De lente is weer in het land
  • De paashaas die is weer in het land
  • Hup  hup hup zo huppen alle hazen
  • Daar komt vader paashaas aan
  • Ik zag twee hazen vlak voor Pasen. 

De kleuterjuf nodigt de kinderen uit om mee te zingen met de liedjes die passen bij het thema lente,
Palmpasen en Pasen. De kleuterjuf beeld de liedjes uit en maakt bewegingen op de maat van de muziek. Bijvoorbeeld: klappend, stampend, en varieert door groot/klein en hard/zacht te bewegen en te zingen.

 

54
55
56
Kunstzinnige oriëntatie

 

K-KM 1
K-TM2
K-TM3
Luisteren naar muziek
K-TM4
K-TM5
Muziek
Maken