Periodeaanbod Carnaval | A rekenen: |
Periode aanbod: Carnaval
Onderdeel Rekenen
Leergebied
|
De kleuters | De kleuterjuf | Verwijzing |
REKENEN- |
De jongste kleuters doen ervaring op met tellen. Oudste en derdejaars kleuters kennen de getalrij van 10. De oudste en derdejaars kleuters kunnen zichtbare hoeveelheden tellen t/m 10. |
De kleuterjuf nodigt dagelijks twee kinderen uit om in de kring een aantal reuzen stappen en kabouterstappen te zetten. Zij mogen de kinderen waarbij ze uitkomen aantikken. De aangetikte kinderen mogen de stoel bij de tafel gaan zetten. |
23 26 K-R-1 |
|
|
De jongste kleuters doen ervaring op met tellen. Oudste en derdejaars kleuters kennen de getalrij van 10. De oudste en derdejaars kleuters kunnen zichtbare hoeveelheden tellen t/m 10. |
De kleuterjuf geeft de jongste kleuters de opdracht om van tenminste tien rondjes een slinger te maken. |
23 26 32 K-R-1 |
|
|
De jongste kleuters doen ervaring op met het tellen tot tien. De oudste keuters kunnen synchroon tellen tot ten minste 10. De oudste kleuters en derdejaars kleuters kunnen een bepaalde volgorde onthouden en van deze kleurenreeks een slinger maken. |
De kleuterjuf biedt de kinderen verschillende kleuren papieren strookjes aan om een ‘rondjes slinger’ te maken. |
23 26 32 K-R-1 K-R-4 |
|
Vervolg: |
De oudste en derdejaars kleuters kunnen op verschillende manieren meten hoe lang hun slinger is.
|
De kleuterjuf nodigt de oudste en derdejaars kleuters uit om op allerlei manieren de lengte van hun zelfgemaakte slinger te meten. Bijvoorbeeld:
|
23 26 32
K-R-6 |
|
|
De jongste kleuters doen ervaring op met de telrij tot 5 in omgekeerde volgorde. De oudste en derdejaars kleuters kunnen de telrij t/m 5 in omgekeerde volgorde zeggen. |
De kleuterjuf doet samen met de kinderen een handgebarenspelletje. Het gaat over 5 kaboutertjes waarvan er steeds een verdwijnt. De kleuterjuf wil de kinderen op een speelse manier bekend maken met de wereld van de getallen, ook in omgekeerde volgorde. Zij zegt het versje ritmisch op. Bovendien is het in rijmvorm. Hierdoor geeft zij de kinderen de mogelijkheid om de getallen aanvankelijk als het ware dromend mee te zeggen. Handgebarenspelletje:
|
23 26 K-R-1
|
|