Periodeaanbod Kerst | A rekenen: |
Periodeaanbod: Winter
Onderdeel Rekenen
Leergebied |
De kleuters | De kleuterjuf | Verwijzing |
REKENEN- |
De jongste kleuters doen ervaring op met tellen. Oudste en derdejaars kleuters kennen de getalrij van 10. De oudste en derdejaars kleuters kunnen zichtbare hoeveelheden tellen. |
De kleuterjuf speelt met de kinderen in de kring een dobbelspelletje met opdrachten. |
23 K-R-1
|
|
De oudste en derdejaars kleuters kennen de begrippen voor de dagindeling. Begrippen voor de dagindeling:
|
De kleuterjuf laat de begrippen voor de dagindeling in het ochtendspel: “De kaboutertjes” aan de orde komen. |
23 K-R-8
|
|
De oudste en derde jaars kleuters kunnen de breedte van de door hen geweven kleur zelf opmeten. |
De kleuterjuf oefent met de kinderen individueel hoe ze met hun hand kunnen meten of de kleur die ze hebben geweven al breed genoeg is. De breedte van de hand wordt als maat gehanteerd. Na een aantal keren laat de keuterjuf de kinderen zelfstandig hun geweven kleur meten. |
23 K-R-6
|
|
De oudste en derdejaars kleuters kennen de getal rij t/m 10 of verder. |
De kleuterjuf laat de kinderen het aantal kleuren tellen die zij hebben geweven. Voor een paardentuig moeten de kinderen 10 kleuren weven. Voor een oorwarmer band moeten de kinderen 13 kleuren weven. |
23 K-R-1 |
Vervolg:
|
De oudste en derdejaars kleuters kunnen zelf meten of hun popje door het deurtje past van hun zelf ontworpen kasteel/huisje. |
De kleuterjuf biedt de oudste en derdejaars kleuters een werkje aan waarbij het ruimtelijk inzicht wordt ontwikkeld. Zij mogen zelf een ontwerptekening maken voor een huisje of kasteel. Maar eerst wordt er een kegelpopje gemaakt… dit popje is het uitgangspunt voor de maat van het huisje of kasteel. De kleuterjuf wil hiermee de kinderen al passend en metend zelf oplossingen laten bedenken voor de juiste maat van bijv. het deurtje… zodat het popje echt naar binnen kan, als het huisje/kasteel klaar is. |
23 K-R-6 |
|
De jongste kleuters van 5 jaar doen ervaring op met het afmeten van een draad die zolang moet zijn als hun eigen armen. De jongste keuters van 5 jaar doen ervaring op met de begrippen grootse en kleinste. |
De kleuterjuf meet samen met de 5 jarige een draad af die zolang is als hun beide armen. Werkje voor 5 jarige jongste kleuters:
|
23 K-R-6 |
|
De oudste en derdejaars kleuters kunnen een draad afmeten die bijv.4 keer zolang is al beide armen. Oudste en derdejaars kleuters kunnen de begrippen grootste en kleinste aanwijzen en benoemen. |
De kleuterjuf laat de kinderen draden afmeten die zij nodig hebben |
23 K-R-6 |