Google

Kopafbeelding

Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Periodeaanbod Kerst A leefomgeving:

Periodeaanbod: Winter

Onderdeel Leefomgeving

 

Leergebied

De kleuters De kleuterjuf Verwijzing

LEEFOM-GEVING-
AARDRIJKS-KUNDE

 

 

 

De oudste en derde jaars kleuters kunnen de begrippen van plaats begrijpen en verwoorden. Ze kunnen de materialen van hun werkje (stokjes weven): wol,schaar, naald enz. zelf vinden en opbergen op de daarvoor bestemde plaats.

Begrippen van plaats:

  • Op
  • Onder
  • Achter
  • Voor
  • Naast
  • Tussen

De kleuterjuf laat de begrippen van plaats aan de orde komen tijdens de instructie bij het stokjes weven.

Bijvoorbeeld:

  • “de bolletjes wol liggen in de   mand op de kast”
  • “het draadje ziet smalle paadjes tussen de stokjes en kruipt daar steeds tussendoor. Het draadje gaat naar achter  en komt weer naar voren, heen en weer en nog een keer.

47
50
Ruimtelijke oriëntatie

K-LA1
K-LA2
Oriëntatie op de omgeving

 

 

 

De oudste en derdejaars kleuters doen ervaring op met de begrippen links en rechts.

De kleuterjuf benoemd de hand waarmee het kind werkt. De andere hand is “het hulpje”.

 

47
Lichaams-oriëntatie

K-LA3
Oriëntatie op de omgeving

LEEFOMGEVING-
NATUUR

 

 

 

 

 

De kinderen ervaren dat de wollen oorwarmerband de oren warm houdt.

De kinderen weten dat je met de huid kunt voelen of iets hard of zacht is en of het koud of warm aanvoelt.

De kleuterjuf biedt voor het maken van een oorwarmerband bollen van verschillende keuren wol aan. De kleuterjuf nodigt de kinderen uit om te voelen of de wol zacht en warm is. De kleuterjuf praat met de kinderen over de kou in de winter en de warmte van de wol.
Zij laat de kinderen ervaren dat de wol warmt geeft doordat de oorwarmerband echt gedragen kan worden. Zo laat zij de kinderen ervaren wat de kwaliteit is van wol.

41
42
43
44
Natuur en techniek

K-LN3
Primaire
Functie menselijk lichaam

K-LN9
Levensfuncties van het menselijk
lichaam

 

 

 

 

 

 

 

LEEFOMGEVING-
TECHNIEK

De oudste en derdejaars kleuters doen ervaring op met het zelf ontwerpen en passend maken van een huisje of kasteeltje van hout.

De kleuterjuf laat de oudste en derdejaars kleuters  zelf een tekening maken van een huis/kasteel. Dit ontwerp wordt op hout getekend en vervolgens met hulp van een leerling uit 6de  klas uitgezaagd. Ook laat zij de kinderen een popje maken en hen zelf oplossingen bedenken hoe de deur groot genoeg kan worden, zodat het popje er echt doorheen kan.

44
45
Natuur en techniek

K-LT1
K-LT3
Onderzoek verschijnselen en materialen

K-LT5
K-LT6
Oriëntatie op technische oplossingen

K-LT7
Technische oplossingen

 

De kinderen doen ervaring op met verschillende weertypen in de winter.

De kleuterjuf laat de kinderen dagelijks de buiten spelen. Er wordt bijv. gegleden als het glad is, er worden sneeuwpoppen gemaakt en er wordt gesleed als er sneeuw ligt. De kleuterjuf wijst de kinderen erop dat jassen, mutsen, sjaals en wanten aan gedaan moeten worden omdat het buiten koud is.

De kleuterjuf speelt met de kinderen een ochtendspel over de winter. Zij wil de kinderen hierdoor bekend maken met de eigenschappen van de winter,  ook wanneer er een jaar geen sneeuw of ijs is. Door het in de klas tijdens het ochtendspel toch te beleven, kunnen kinderen er zich een beeld van vormen en zich oriënteren in de verschillende seizoenen.

 

 

 

42
43
46
Natuur en techniek

K-LT2
Weer en weersveranderingen