Google

Kopafbeelding

Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Periodeaanbod Kerst A handvaardigheid:

Periode aanbod: Kerst en Driekoningen

Onderdeel Handvaardigheid

 

 

Leergebied

De kleuters De kleuterjuf Verwijzing

HANDVAAR-DIGHEID
HANDENARBEID EN HANDWERKEN

De oudste en derdejaars kleuters kunnen zelfstandig  werken aan een oorwarmerband of een paardentuig d.m.v. stokjesweven.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen de kwaliteit van de wol benoemen: warm en zacht.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen de relatie leggen tussen de eigenschappen van de wol en het gebruik ervan.

 

De kleuterjuf oefent met elke oudste en derdejaars kleuter de techniek van het stokjesweven. Als het kind de techniek onder de knie heeft laat zij de kinderen dagelijks zelfstandig een kleur weven. De volgende vaardigheden worden geoefend:

  • Draden aan elkaar knopen
  • Breedte van de geweven kleur opmeten
  • Draden heen en weer om de stokjes weven.
  • Kleuren bij elkaar kiezen en benoemen.

 

De kleuterjuf spreekt met de kinderen over de kwaliteit van de wol: warm en zacht. Ook komt aan de orde dat de wol van het schaap komt.

44
45
Natuur en techniek

K-HH2
Basisvaardig-heden

K-HH6
vormgeving en creativiteit

K-HH9
K-HH10
beschouwing

 

 

De kinderen maken in deze periode verschillende werkstukjes rond het thema Kerst en Driekoningen:

  • Sterren vouwen, knippen of knippen en versieren met sterretjes
  • Engelen uitknippen, uitprikken en versieren met sterretjes
  • Kerstboom uitknippen en versieren met sterretjes
  • Driekoningen kroon beplakken  met rood blauw en groene stof en versieren met glanzende steentjes.
  • Een Driekoningen verrekijker beplakken met papier en versieren met glanzende rondjes.

De kleuterjuf oefent de vaardig- heden van knippen, plakken en prikken met de kinderen en houdt daarbij rekening met de leeftijd en de mogelijkheden van de kinderen.

44
45
Natuur en techniek

54
55
56
Kunstzinnige oriëntatie

K-HH1
basisvaardig-heden

K-HH7
vormgeving en creativiteit

 

 

HANDVAAR-DIGHEID
HANDSCHRIFT-ONTWIKKELING

De jongste kleuters doen ervaring op met het hanteren van een krijtje en een goede zit en schrijfhouding.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen ontspannen tekenen met de voorkeurshand.

D oudste en derdejaars kleuters kunnen tekenen met een correcte potloodgreep en hebben een goede zit- en schrijfhouding

De kleuterjuf heeft er tijdens het tekenen aandacht voor dat de kinderen de juiste zithouding hebben en helpt hen om een potlood op de juiste manier te hanteren. Zij maakt gebruik van een beeld om de kinderen  op een aantrekkelijke en aansprekende manier het potlood op de goede manier vast te laten houden:

  • Ik maak een bedje

Het dekentje omhoog
Kussentje daar
(het potlood wordt in het “bedje” gelegd)
Dekentje erover en
kleuren maar…

 

34
mens en
samenleving

44
natuur en techniek

K-HS3
K-HS4
motorisch-
technische schrijf
vaardigheid

 

KUNST-
BEELDENDE
EXPRESSIE
Tekenen en
schilderen

De jongste kleuters maken vanuit de eigen fantasie en het eigen beeldend vermogen een tekening zonder opdracht.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen een tekening maken naar aanleiding van een Kerst- of Driekoningenverhaal.

 

De kleuterjuf biedt de kinderen krijtjes en potloden aan om een tekening te maken.
De kleuterjuf nodigt de oudste en derdejaars kleuters uit om een tekening te maken naar aanleiding van een Kerst- of Driekoningenverhaal.

54
55
kunstzinnige oriëntatie

K-KB1
Basisvaardig-
heden

K-KB4
K-KB5
K-KB6
vorm
geving

K-KB4
vormgeving

 

De kinderen kunnen vanuit de eigen fantasie en vormend vermogen een schildering maken en het blad vullen.

De kinderen doen ervaring op met het mengen van verschillende kleuren.

 

De kleuterjuf biedt in het begin van deze periode de kleur blauw en rood aan, passend bij de sfeer van de advent en Kerst. Na de Kerstvakantie biedt zij de drie kleuren aan van de drie koningen: rood, groen en blauw. Op die manier wil zij de kinderen de gelegenheid geven ervaring op te doen met het mengen van kleuren.

54
55
kunstzinnige oriëntatie

K-KB2
K-KB3
basis vaardig
heden