Google

Kopafbeelding

Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Periodeaanbod Advent A rekenen:

  Periode aanbod: Advent

   Onderdeel Rekenen

 

 

 

Leergebied

De kleuters De kleuterjuf Verwijzing

REKENEN-
WISKUNDE

De oudste en derdejaars kleuters kunnen een draad afmeten die zo lang is als hun eigen 2 armen samen.

 

 

De kleuterjuf biedt de jongste, oudste en derdejaars kleuters een “oudste kleuterwerkje” aan.  Zij laat hen een jasje en petje borduren voor een Zwarte Pieten handpop.
De kleuterjuf laat de kinderen elke dag één draad borduren. De kleuterjuf oefent met de kinderen die dat nog niet zelfstandig kunnen het meten van de draad. De lengte van twee armen wordt als maat gebruikt.

23
Wiskundig inzicht en handelen

26
Getallen en bewerkingen

32
Meten en meetkunde

K-R-6
meten en maten

 

De jongste kleuters doen ervaring op met de  meetkundig figuur rondje/cirkel en raken bekend met de benaming ervan.

De oudste en derdejaars kleuters herkenen een rondje/ cirkel en ze kunnen deze meetkundige figuur benoemen.

De kleuterjuf biedt klassikaal een knutselwerkje aan in de kring. Ze laat zien hoe een  bruin rondje papier op hun blad als basis gebruikt kan worden voor het hoofd van een zwarte Piet. Zij gebruikt daarbij de benamingen rondje/ cirkel.

23
wiskundig inzicht en handelen

32
meten en
meetkunde

 

K-R-9
Handig rekenen met meetkundige figuren

 

 

 

 

 

 

 

Vervolg:
REKENEN-
WISKUNDE

De jongste kleuters doen ervaring op met de verschillende meetkundige figuren en raken bekend met de benamingen ervan.

Oudste en derdejaars kleuters herkennen de meekundige figuren.

Meetkundige figuren:

  • Cirkel/rondje
  • driehoek
  • vierkant

De kleuterjuf speelt met de kinderen klassikaal een spelletje. Om de beurt mag één van de kinderen met een dobbelsteen gooien waarop verschillende meetkundige figuren staan afgebeeld. Dit kind mag een kadootje in de zak stoppen dat die vorm heeft. De vormen zijn rond, driehoekig, vierkant en rechthoekig. Als er 5 kadootjes in de zak zitten mogen andere kinderen om de beurt voelen welk kadootje ze in de zwarte Pieten zak vinden(zonder te kijken),benoemen welk kadootje ze voelen en welke vorm het heeft.
De kleuterjuf laat dit spel dagelijks terug komen en benoemd de vormen. Zo geeft zij de kinderen  de gelegenheid zich de namen van de
meetkundige figuren eigen te maken.

23
wiskundig inzicht en handelen

32
meten en
meetkunde

K-R-9
Handig rekenen met meetkundige figuren

 

De jongste kleuters doen ervaring op met de begrippen  voor de dagindeling.

De oudste en derdejaars kleuters begrijpen de begrippen voor de dagindeling en kunnen deze actief gebruiken.

De kleuterjuf speelt met de kinderen een ochtendspel over Sinterklaas en zijn  Pieten. Zij  gebruikt daarbij de begrippen van tijd.

Begrippen voor de dagindeling:

  • nu
  • straks
  • ochtend
  • avond
  • nacht

23
25
wiskundig inzicht en handelen

46
Natuur en techniek

51
Tijd

 

K-R-8
klok en kalender

 

 

 

 

 

 

De jongste kleuters doen ervaring op met de begrippen van tijd en het terugtellen van 10 tot 0.

De oudste en derdejaars kleuters begrijpen de begrippen voor de dagindeling en kunnen deze actief gebruiken.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen terugtellen van 10 naar 0

De kleuterjuf nodigt de kinderen in het kringgesprek uit om te vertellen over Sinterklaas. Hierbij worden de begrippen van tijd veelvuldig gebruikt, bijvoorbeeld als wordt gesproken over hoeveel nachtjes het nog duurt voordat de stoomboot aankomt of voordat Sinterklaas in de klas op bezoek komt:

  • nog 4 nachtjes slapen…
  • nog 3 nachtjes slapen…
  • Morgen dan
  • Gisteren toen…

 

23
24
wiskundig inzicht en handelen

26
27
Getallen en bewerkingen

33
Meten en meetkunde

K-R1
K-R2
K-R3
Oriëntatie in de gatallen wereld

K-R8
Klok en kalender

Vervolg:
REKENEN-
WISKUNDE

De jongste kleuters doen ervaring op met tellen.

De oudste en derdejaars kleuters kennen de getalrij (tenminste tot en met 10) en kunnen zichtbare hoeveelheden tellen.

De kleuterjuf speelt met de kinderen het ochtendspel over Sinterklaas. Eén van de kinderen is Sinterklaas zijn en mag proberen zelfstandig te tellen “hoeveel Pieten er mee naar Nederland zijn gekomen”. (alle kinderen van de klas zijn de Pietjes)

33
Meten en meetkunde

K-R-1
K-R-2
oriëntatie in de getallenwereld

 

De oudste en derdejaars kleuters kunnen een reeks kleuren steeds in de zelfde volgorde herhalen

De kleuterjuf biedt klassikaal een knutselwerkje aan: een stoomboot plakken. Zij laat de oudste en derde jaarskleuters zien hoe de vlaggetjes aan de slinger kunnen worden geplakt in een zich herhalende reeks van 4 kleuren. 

33
Meten en meetkunde

K-R-2
oriëntatie in de getallenwereld

K-R-4
Praktisch omgaan met getalsoorten

 

De jongste kleuters doen ervaring op met het onthouden van voorwerpen die uit het zicht zijn.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen 5 voorwerpen onthouden als deze uit het zicht zijn.

De kleuterjuf speelt klassikaal met de kinderen een spelletje in de kring… “wat is er weg?” Sint is met zijn Pieten met de stoomboot op weg naar Nederland. In een zak zitten 5 kadootjes… maar één ondeugend Pietje haalt er stiekem één of meerdere een kadootjes uit terwijl Sinterklaas ligt te slapen. Welke kadootje(s) zijn er weg?

23
wiskundig inzicht en handelen

26
Getallen en bewerkingen

K-R4
Praktisch omgaan met getalsoorten