Google

Kopafbeelding

Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Periodeaanbod A Kunst:

Periode aanbod: Herfst en Sint Maarten

Onderdeel Kunst

 

 

 

Leergebied

De kleuters De kleuterjuf Verwijzing

KUNST-
BEELDENDE
EXPRESSIE
Tekenen en
schilderen

 

 

 

De oudste en derdejaars kleuters kunnen een tekening maken naar aanleiding van het ochtendspel en het verhaal van Sint Maarten

 

 

De kleuterjuf nodigt de oudste en derdejaars kleuters uit om een tekening te maken naar aanleiding van het ochtend spel over de herfst of het verhaal van Sint Maarten.

 

 

54
55
Kunstzinnige oriëntatie

K-KB1
basis vaardig
heden

K-KB4
K-KB5
K-KB6
vormgeving

K-KB4
vormgeving

 

De kinderen kunnen vanuit eigen vormend vermogen een schildering maken en het blad vullen.

 

De kleuterjuf biedt in deze periode twee kleuren aan. Op die manier wil zij de kinderen de gelegenheid geven ervaring op te doen met het mengen van twee kleuren.

54
55
Kunstzinnige oriëntatie

K-KB2
K-KB3
basis vaardig
heden

 

KUNST-
BEELDENDE
EXPRESSIE
boetseren

 

 

 

 

 

 

De jongste kleuters doen ervaring op met het materiaal en maken met hulp van de kleuterjuf of een oudste kleuter een werkstukje.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen van bijenwas verschillende werkstukjes boetseren:

  • Paddenstoel
  • Boom
  • Kaboutertje

De kleuterjuf doet stap voor stap voor hoe een werkstukje gemaakt dan worden. De kleuters bootsen dit na en maken afhankelijk van leeftijd en mogelijkheden  verschillende werkstukjes die passen bij de herfst en Sint Maarten periode. Tijdens of na het boetseren geeft de kleuterjuf de kinderen de gelegenheid om met elkaar en met de kleuterjuf te praten over het werkstuk dat ze maken of gemaakt hebben.

54
55
Kunstzinnige oriëntatie

K-KB9
werkstukken maken

K-KB10
Vormgeving

K-KB11
beschouwing

 

 

 

KUNST-
BEELDENDE
EXPRESSIE
vormtekenen

De oudste en derdejaars kleuters kunnen een spinnenweb tekenen dat bestaat uit vele rechte lijnen die elkaar in het midden kruisen.

De kleuterjuf nodigt de kinderen uit om naar aanleiding van een liedje een spinnenweb te tekenen. Zij laat in de kring zien “hoe het spinnetje ( de schrijfhand) de draadjes maakt”.
Als een kind het web heeft getekend bekijkt de kleuterjuf samen met hem of haar of het spinnetje een fijn webje heeft. Daarbij kijken ze naar de kleur en hoe mooi de “draadjes” zijn geweven.  Natuurlijk wordt er ook een spinnetje in het web getekend.

54
Kunstzinnige oriëntatie

 

K-KV1
K-KV2
K-KV3
Basisvaardig-heden

KUNST-
BEELDENDE
EXPRESSIE
Muziek

 

 

 

De kinderen kunnen verschillende liedjes zingen passend bij de herfst en Sint Maartensperiode:

  • herfst herfst wat heb je te koop
  • Mooie kastanje
  • Alle blaadjes klein en groot
  • Onder hele hoge bomen
  • Stevig stappen onze beentjes
  • De spin Wiedewin
  • Een heel klein spinnetje
  • Eekhoorn met je mooie staartje
  • Sint Maarten had een mantel aan
  • Sint Maarten reed door weer en wind
  • Ster geflonker
  • Elf november is de dag
  • Sinte Maartensavond
  • Ik loop hier met mijn lantaren
  • Zon en maan en sterren
  • Sinte Maarten had een koe
  • Zeg moeder waar is Jan

 

 

 

 

De kleuterjuf zingt liedjes passend bij de herfst en bij Sint Maarten. Zij beeld de liedjes uit en maakt bewegingen op de maat van de muziek. De kleuterjuf nodigt de kinderen uit om mee te zingen en bewegen.
De kleuterjuf kiest in de week voor het Sint Maartensfeest dagelijks een andere kleuter uit,die met een lantaarntje (uitgeholde koolraap) rond mag lopen door de donkere klas, terwijl alle kinderen een Sint Maartensliedje zingen.

54
55
56
Kunstzinnige oriëntatie

K-KM1
luisteren naar
muziek

K-KM5
muziek maken