Google

Kopafbeelding

Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
weven
Periodeaanbod
A handvaardigheid:

Periode aanbod: Herfst en Sint Maarten

Onderdeel Handvaardigheid

 

 

 

Leergebied

De kleuters De kleuterjuf Verwijzing

HANDVAAR-DIGHEID
HANDEN-ARBEID EN HANDWERKEN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De kinderen maken in deze periode werkstukjes waarbij ze zich verschillende vaardigheden kunnen eigen maken:

  • glazen potje beplakken met stukjes vloeipapier (scheuren en plakken)
  • transparantje maken in de vorm van een koolraap (prikken en plakken)

De oudste en derdejaars kleuters kunnen zelfstandig aan een werkstukje werken:

  • de bast van wilgentakjes afsnijden/afschillen met een mesje
  • spinnenweb weven op stokjes met dikke wol (weven)
  • Extra voor derde jaars kleuters of oudste kleuters die erg bedreven zijn in het weven van een spinnenwebà

 weven op saté prikkers met een dunne katoenen draad. (weven)

weven

De kleuterjuf biedt werkjes aan en oefent met de kinderen vaardig heden.
De kleuterjuf houdt daarbij rekening met de leeftijd en de mogelijkheden van de kinderen.
De kleuterjuf benoemd de kwaliteiten van de materialen en spreekt daar op een vanzelfsprekende manier over.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

44
45
Natuur en techniek

54
55
56
Kunstzinnige oriëntatie

 

K-HH1
K-HH2
Basisvaardig-heden

K-HH5
K-HH6
K-HH7
vormgeving en creativiteit

K-HH8
vormgeving en creativiteit

K-HH7
vormgeving en creativiteit

K-HH6
vormgeving en creativiteit

K-HH5
vormgeving en creativiteit

K-HH2
Basisvaardig-heden

 

HANDVAAR-DIGHEID
HANDSCHRIFT
ONTWIKKELING

De jongste kleuters doen ervaring op met het hanteren van een krijtje en een goede zit en schrijfhouding.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen ontspannen tekenen met de voorkeurshand.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen tekenen met een correcte potloop greep en goede zit en schrijfhouding.

De kleuterjuf heeft er tijdens het tekenen aandacht voor dat de kinderen de juiste zithouding hebben en helpt hen om een potlood op de juiste manier te hanteren. Zij maakt gebruik van een rijmpje om de kinderen  op een aantrekkelijke en aansprekende manier het potlood op de goede manier vast te hanteren.

Rijmpje:
Ik maak een bedje
Het dekentje omhoog
Kussentje daar…
(het potlood wordt in het “bedje” gelegd)
Dekentje erover en….
Kleuren maar

34
Mens en samenleving

44
Natuur en techniek

K-HS3
K-HS4
motorisch-
technische schrijf
vaardigheid