Schrijven van teksten | menu: |
Orientatie |
kleuters |
klas 1 |
klas 2 |
klas 3 |
klas 4 |
klas 5 |
klas 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
op schrijven |
verkennen functie schrijftaal (tekeningen)
|
® idem + verkennen onderwerp concreet + dichtbij |
® idem
|
® idem
|
® idem + doel- en publieksgerichtheid
|
® idem
|
® idem + Maximaal doel- en publiekgericht (publiek onbekend) |
taalgebruik |
kleuters |
klas 1 |
klas 2 |
klas 3 |
klas 4 |
klas 5 |
klas 6 |
schrijven van expressieve teksten
|
tekenen van een werkelijkheid
|
® idem + schrijven van korte teksten (één inhoudselement) fantasieverhaal |
® idem + schrijven van langere teksten (diverse inhouds- elementen) beschrijving/ dialoog |
® idem + schrijven van teksten met vaste conventies elf rondeel |
® idem
|
® idem + schrijven van toneeltekst (dialoog)
|
® idem + schrijven van column + grote mate van zelfstandig werken
|
schrijven van informatieve teksten
|
tekenen + 'letters en woorden' |
® idem + schrijven van korte teksten (één inhouds element) uitnodiging boodschappenlijstje |
® idem + schrijven van langere teksten (diverse inhouds- elementen) advertentie |
® idem + schrijven voor grotere afstand publiek draaiboek logboek |
® idem + krantebericht, brief
|
® idem + schrijven van handleiding draaiboek verslag |
® idem + schrijven van recensie
|
reflectie |
kleuters |
klas 1 |
klas 2 |
klas 3 |
klas 4 |
klas 5 |
klas 6 |
bespreken en herschrijven van teksten
|
korte gesprekjes met leerkracht over functie tekenen/schrijven
|
® idem + korte gesprekjes met leerkracht over onderwerp |
® idem + korte gesprekjes klassikaal over inhoud tekst
|
® idem Gesprekjes over tekststruktuur
|
® idem
|
® idem + voeren gesprekken over schrijfproces/ strategieën |
® idem + leiden van tekst- bespreking
|
verzorgen |
tekening kleuren 'woorden' versieren |
® idem + verdeling bladspiegel
|
® idem + illustraties bij tekst
|
® idem + aandacht voor spelling interpunctie
|
® idem
|
® idem + meer tekstconventies (zoals het gebruik van afkortingen, directe-indirecte rede)
|
® idem + werken met tekstverwerkings- programma’s |