Schriftelijk taalgebruik | Begrijpend lezen: |
I kleuters |
Klas 1 |
Klas2 |
Klas 3 |
Klas 4 |
Klas 5 |
Klas 6 |
|
Leerkracht aanwijzingen Vooraf |
1→idem + verkennen boeken/teksten |
→idem + mobiliseren voorkennis |
→idem +leesdoel bepalen +leesstrategie |
→idem +teksten herkennen op basis van titel, inhoud e.d. |
→idem+ leesstrategie bepalen hardop lezen |
→idem +zelfstandig teksten kiezen rondom een thema |
|
Taalgebruik |
|
Klas 1 Soort
|
Klas 2 Soort
|
Klas 3 Soort
|
Klas 4 Soort
|
Klas 5 Soort
|
Klas 6 Soort
|
1. lezen van fictionele Teksten |
elkaars teksten en teksten van de leerkracht |
teksten met eenvoudige structuur |
verschillende genres (raam- vertelling, legende, parabel, sprookje) |
verhalen in ik - perspectief en tijdsperspectief |
teksten met niet chronologisch tijdsverloop |
teksten met wisselend vertellers perspectief |
|
2. lezen van informatieve teksten |
bordteksten, opschriften etiketten e.d. |
beschrijving |
eenvoudige informatieve teksten |
zaakvakteksten, samenvatting, ge- bruiksaanwijzing |
teksten met achtergrondinfo internet raadplegen |
zelfstandig verwerken van studieteksten (encyclopedie etc.) |
|
3. leespromotie |
|
kinderboekenweek |
boekentoptien in klas |
|
kinderjury |
schrijvers op school |
|
Reflectie
|
I kleuters |
Klas 1 |
Klas 2 |
Klas 3 |
Klas 4 |
Klas 5 |
Klas 6 |
Leerkracht aanwijzingen Achteraf |
|
-→idem + functie van boek
|
→idem + leesproces
|
→idem + verschillende tekstsoorten
|
→idem + gedachten, gevoelens hoofdpersoon |
-→idem + tijdsverloop
|
→idem + lezerservaring, eigen tekstbeleving |
Functie symbolen, afbeeldingen
|
-→idem + functie boeken, teksten
|
-→idem + reageren op informatie in de tekst |
→ idem + diverse leesstrategieën |
→idem + kenmerken schoolse zaakvakteksten |
→idem |
→idem + leesaanpak
|