Spreken en luisteren | Spreken |
oriëntatie |
kleuters |
klas 1 |
klas 2 |
klas 3 |
klas 4 |
klas 5 |
klas 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ad 1 Didaktiek van het spreken
|
functie spreektaal
|
idem + spreektaal vormen
|
idem + documenterende functie
|
idem + informatieve functies |
idem + communicatieve functie |
idem + conceptualiserende functie |
idem + overredend
|
ad 3 |
(gespreksregels) niet voor beurt
|
idem + bij onderwerp blijven |
idem + niet door elkaar praten
|
idem + ingaan op bijdragen van anderen |
idem + aandacht vasthouden |
idem + beurtverdeling
|
idem + voortgang bewaken
|
taalgebruik |
kleuters |
klas 1 |
klas 2 |
klas 3 |
klas 4 |
klas 5 |
klas 6 |
1. alledaagse communicatie |
simpele comm. functies bv groeten |
idem + aanspreek-vormen, beleefdheid |
idem + situaties uit klas beschrijven
*(B pag.nr) |
idem + reageren op situatiebeschrijvingen |
idem + inspelen op elkaar in gesprek
|
idem + standpunt innemen |
idem + standpunt beargumenteren |
2. institutionele comm. |
schoolse voorwerpen en activiteiten benoemen |
idem + vertellen wat ze gedaan hebben |
idem + |
idem + reageren op leerstof
*(C pag.nr) |
idem + reageren op elkaars werk
|
idem + opdracht aan ander uitleggen |
idem + verslag doen van groepswerk |
3. deelnemen aan div. gesprekvormen |
korte dialoogjes met leerkracht en leerlingen kringgesprek
|
idem + deelnemen aan klassikaal leergesprekje
|
idem + deelnemen aan groepsgesprek
|
idem + in tweetallen probleem oplossen |
idem + monoloog houden |
idem + leiden groepsgesprek |
idem + leiden discussie |
4. uit- en overdragen van gedachten, me-ningen, gevoelens, wensen in eigen taal |
idem + in kleine rollen
|
idem + in gesprekjes over
jezelf vertellen
bijv. kringgesprek |
idem + eigen meningen gevoelens verwoorden kleine groep |
idem + meningen, gevoelens van anderen verwoorden voor klas |
idem + rollenspel informele situaties |
idem + deelnemen aan rollenspel formele situaties |
|
5. informatie geven |
vertellen wat er aan de hand is |
idem +
|
idem + gericht informatie geven op vraag |
idem + inhoud telefoongesprek doorgeven |
idem + iemand de weg uitleggen |
idem + presentatie houden |
idem + samenvatting van studietekst geven |
6. verbale expressie |
rol in kerstspel spreken of rollenspel+versjes, gedichtjes, kringspelen spreuken |
idem +
|
idem + dialogen uitspelen voor anderen |
idem + spreuken, gedichten individueel + korte presentatie voor groep |
idem + allitererende gedichten/rol van pauzes/stiltes |
idem + hexameter + langere eigen teksten en gedichten |
idem + verhaal vertellen prozatekst gedichten uit de literatuur |
7. spreektechniek |
klankoefeningen verstaanbare uitspraak |
idem + ritmische spreekoefeningen
|
idem + intonatie
|
idem + dictie tonggymnastische spreekoefeningen Tongbrekers
|
idem + articulatie |
idem + klankkleur |
idem + relatie spreektechniek en situatie |
reflectie |
kleuters |
klas 1 |
klas 2 |
klas 3 |
klas 4 |
klas 5 |
klas 6 |
ad 2 Didaktiek van het spreken |
concreet zijn |
idem + feitelijk zijn |
idem + |
idem + assertief zijn
|
idem + invoelend zijn |
idem + eenduidig zijn |
idem + onpartijdig zijn |
ad 3 |
niet voor beurt
|
bij onderwerp blijven |
niet door elkaar |
ingaan op bijdragen anderen |
aandacht vasthouden |
beurtverdeling |
voortgang |
ad 5 |
duidelijk zijn |
idem + structuur volgorde |
idem + specifiek zijn |
idem + essentie weergeven |
idem + concreet benoemen |
idem + informatie doseren |
idem + hoofdzaken/ kern weergeven |
ad 6 |
eenheid in woord en gebaar |
idem + gebaren ter ondersteuning van het woord |
idem + woordgebruik ter ondersteuning van karakter/personage |
idem + essentie van woordgebruik in korte teksten |
idem + rol van de voordracht |
idem + rol van de verbeelding |
idem + vorm geven aan essentie uit tekst |