Leerlijnen | vertikale leerlijn: |
Klas 1
Taal Naam Klas 1 schooljaar | |||
Mesocode | |||
F2 | F1 | ||
Mondelinge taalvaardigheden (spreken en luisteren) | |||
1 alledaagse communicatie | v | ||
kan bij het onderwerp blijven | 1-TN 8 | v | |
kan aanspreekvormen gebruiken | 1-TN 6,7 | v | |
is beleefd in het taalgebruik naar onbekenden | 1-TN5-7 | v | |
kan naar meerledige verzoeken luisteren | v | ||
2 institutionele communicatie | |||
kan vertellen wat ze gedaan hebben | -TN 1-4 v | v | |
kan naar een eenvoudige opdracht luisteren | 1-TN 4,13 v | v | |
3 deelnemen aan diverse gespreksvormen | |||
kan deelnemen aan klassikaal leergesprekje | 1-TN ,10,12,13 | v | |
kan in een groepsgesprek luisteren naar bijdragen van anderen | 1-TN 8 | v | |
4 uit- en overdragen van gedachten, meningen, gevoelens, wensen in de eigen taal | |||
kan in kleine rollen zichzelf verwoorden voor klas | -TN 8,9,12 | v | |
5 informatie geven | |||
kan een eenvoudig spel uitleggen | 1-TN 12,8,10 | v | |
6 verbale expressie | v | ||
kan een toneelrol voor publiek spreken | 1-TN1,2,9,11 | v | |
spreekt mee bij versjes en gedichtjes in een kleine groep | 1-TN9,11 v | v | |
7 spreektechniek | v | ||
kan ritmische spreekoefeningen verstaanbaar spreken | 1-TN 3,9 | v | |
8 luisteren naar informatieve teksten | |||
9 luisteren naar fictionele teksten | |||
kan naar korte, eenvoudige verhalen en langere sprookjes luisteren | 1-LK20 v | v | |
Schriftelijke taalvaardigheden | |||
v | |||
1 visuele discriminatie | |||
kan een verschil zien tussen letters en woorden | 1-TN 14-18 v | v | |
2 visuele analyse | |||
kan letters in een woord herkennen | 1-TN 14-18 v | v | |
3 visuele synthese | |||
kan losse letters samenvoegen tot een woord | 1-TN 14-18 v | v | |
4 spatieel ordenen | |||
kan de volgorde van letters onthouden | 1-TN 14-18 v | v | |
v | |||
1 auditieve discriminatie | |||
kan een verschil horen tussen klanken en woorden | 1-TN 14-18 v | v | |
2 auditieve analyse | |||
kan een woord in klanken splitsen | 1-TN 14-18 v | v | |
3 auditieve synthese | |||
kan losse klanken samenvoegen tot een woord | 1-TN 14-18 v | v | |
4 temporeel ordenen | |||
kan de volgorde van klanken onthouden | 1-TN 14-18 v | v | |
Tussendoelen beginnende geletterdheid | |||
1 Boekoriëntatie | |||
Kinderen weten dat je vragen over een boek kunt stellen Deze vragen helpen je om goed naar een verhaal te luisteren en te letten op de illustraties |
1-TN 20 | V | |
2 Verhaal begrip | |||
Kinderen kunnen een voorgelezen verhaal navertellen zonder gebruik te hoeven maken van illustraties |
1-TN 10,11 v | V | |
3 functies van geschreven taal | |||
Kinderen weten dat tekenen en tekens produceren mogelijkheden bieden tot communicatie |
1-TN 14 | V | |
Kinderen weten wanneer er sprake is van de taalhandelingen ‘lezen’ en ‘schrijven’ Ze kennen het onderscheid tussen ‘lezen’ en ‘schrijven’ |
1-TN 14 | V | |
4 relatie gesproken en geschreven taal | |||
5 taalbewustzijn | |||
Kinderen kunnen fonemen als de kleinste klankeenheden in woorden onderscheiden, zoals bij p-e-n |
1-TN 14-18 v | V | |
Kinderen kunnen woorden in zinnen onderscheiden | 1-TN 14-18 v | V | |
Kinderen kunnen onderscheid maken tussen de vorm en de betekenis van woorden |
1-TN 14-18 v | V | |
Kinderen kunnen woorden in klankgroepen verdelen, zoals bij kin-der-wa-gen |
1-TN 14-18 v | V | |
54 Kinderen kunnen reageren op en spelen met bepaalde klankpatronen in woorden |
1-TN 14-18 v | V | |
6 alfabetisch principe | |||
Kinderen ontdekken dat woorden zijn opgebouwd uit klanken en dat letters met die klanken corresponderen en leggen de foneem-grafeemkoppeling |
1-TN 14-18 v | V | |
Kinderen kunnen door de foneem-grafeemkoppeling woorden die ze nog niet eerder hebben gezien, lezen |
1-TN 14-18 v | V | |
7 functioneel ‘schrijven’ en ‘lezen’ | |||
Kinderen schrijven functionele teksten, zoals lijstjes, briefjes, opschriften en verhaaltjes |
1-TN 20 | V | |
Kinderen lezen zelfstandig prentenboeken en andermans teksten | 1-TN 16,19 v | V | |
8 technisch schrijven en lezen, start | |||
Kinderen kennen de meeste letters; ze kunnen de letters fonetisch benoemen |
1-TN 14-18 v | V | |
Kinderen kunnen klankzuivere (km-, mk-, mkm-) woorden ontsleutelen zonder eerst de afzonderlijke letters te verklanken |
1-TN 18,19 v | V | |
Kinderen kunnen klankzuivere[1] woorden schrijven | 1-TN 21 v | V | |
V | |||
9 technisch schrijven en lezen, vervolg | |||
Kinderen lezen en spellen klankzuivere woorden (van het type mmkm, mkmm en mmkmm) |
1-TN 18,19 v | V | |
Kinderen lezen korte woorden met afwijkende spellingpatronen en meerlettergrepige woorden |
1-TN 18 v | V | |
Streefniveau AVI start-M3 | V | ||
10 begrijpend lezen en schrijven | |||
Kinderen begrijpen eenvoudige verhalende en informatieve teksten | 1-TN 20 | V | |
Kinderen gebruiken geschreven taal als een communicatiemiddel | 1-TN 20 | V | |
Spelling zlkls | V | ||
Klankzuivere tijdvak | |||
beheerst behandelde spelling categoriewoorden | 1TN-22,23 | V | |
De medeklinkers (uit het letterbeeld) | 1TN-22,23 | V | |
De klinkers (uit de gevoelsstemmingen) | 1TN-22,23 | V | |
lange klanken, korte klanken en tweetekenklanken | 1TN-22,23 | V | |
mkm–woorden | 1TN-22,23 | V | |
mkmm–woorden | 1TN-22,23 | V | |
mmkm-woorden | 1TN-22,23 | V | |
mmkmm | 1TN-22,23 | V | |
eind –f/-s woorden (geen v of z op het einde van een woord) | 1TN-22,23 | V | |
ou-au met de /au/ plaat woorden ‘Staat het woord op de au plaat? Dan de Atje au. Staat het niet op de au plaat? Dan de Otje ou.’ | 1TN-22,23 | V | |
ij-ei met de /ei/plaat woorden; ‘Staat het woord op de ei plaat? Dan de korte ei. Staat het niet op de ei plaat? Dan de lange ij.’ | 1TN-22,23 | V | |
Woorden van de vriendjesflat -rf, -lf, -rg, -lg, -rk, -lk, -rm, -lm, -rp, -lp, -rn | 1TN-22,23 | V | |
sch- schr- ‘sg mag niet’ | 1TN-22,23 | V | |
samengestelde woorden | 1TN-22,23 | V | |
niet klankzuivere tijdvak | |||
In dit tijdvak de hakwoorden (Cat. 1.) ook gaan uitbreiden | 1TN-22,23 | V | |
mkmmm | 1TN-22,23 | V | |
mmkmmm | 1TN-22,23 | V | |
mmmkm | 1TN-22,23 | V | |
mmmkmm | 1TN-22,23 | V | |
De stomme letter e (onbeklemtoonde e) | 1TN-22,23 | V | |
wachtwoorden -cht; Cat. 2. ‘korte klank +cht, met de /ch/ van acht, behalve bij: hij ligt, hij legt, hij zegt.’ | 1TN-22,23 | V | |
ch met het versje ‘ach, och, wat een pech toch, lacht het joch’ | 1TN-22,23 | V | |
fopletterwoorden -eer, -oor, eur; Cat. 3. ‘Ik hoor de /i/, maar schrijf de ee, ik hoor de /o/, maar schrijf de oo, ik hoor de /u/, maar schrijf de eu | 1TN-22,23 | V | |
bankletterwoorden -nk; Cat. 4. ‘Er mag geen /g/ tussen’ | 1TN-22,23 | V | |
ringletterwoorden -ng; Cat. 5. ‘/ng/ schrijf ik net als ring’ | 1TN-22,23 | V | |
drietekenklankwoorden -aai, -ooi, oei; Cat. 6. ‘Ik hoor de /j/, maar schrijf de i’ | 1TN-22,23 | V | |
langermaakwoorden -d/t; Cat. 7. ‘Als ik een /t/ aan het eind hoor, langer maken, dan weet ik of ik een t of een d moet schrijven’ | 1TN-22,23 | V | |
viertekenklankwoorden -eeuw, ieuw; Cat. 8. ‘Vergeet de /u/ niet’ | 1TN-22,23 | V | |
Begrijpend lezen | |||
kinderen hebben kennis gemaakt met begrijpend leesstrategieën | V | ||
zoekend | 1-TN 1,2,3,8 | V | |
globaal | 1-TN 1,2,3,8 | V | |
nauwkeurig | 1-TN 1,2,3,8 | V | |
studerend | 1-TN 1,2,3,8 | V | |
voorkennis mobiliseren | 1-TN 1,2,3,8 | V | |
voorspellen en verifiëren | 1-TN 1,2,3,8 | V | |
samenvatten | 1-TN 1,2,3,8 | V | |
inferenties maken | 1-TN 1,2,3,8 | V | |
soort tekst bepalen | 1-TN 1,2,3,8 | V | |
vragen stellen aan de tekst | 1-TN 1,2,3,8 | V | |
herkennen van de structuur | 1-TN 1,2,3,8 | V | |
tekstbegrip bewaken | 1-TN 1,2,3,8 | V | |
betekenis achterhalen | 1-TN 1,2,3,8 | V | |
Kinderen hebben kennis gemaakt met tekstsoorten | |||
kan eenvoudige informatieve teksten lezen | V | ||
Prentenboeken | 1-TN 22 | ||
Eenvoudige leesboekjes | 1-TN 22 | V | |
Pictogrammen | 1-TN 22 | V | |
Boodschappenlijstje | 1-TN 22 | V | |
Uitnodiging | 1-TN 22 | V | |
Ansichtkaarttekst | 1-TN 22 | V | |
Advertentiebriefjes bij de supermarkt | 1-TN 22 | V | |
Folder | 1-TN 22 | V | |
gedichten | 1-TN 22 | V | |
schrijven van teksten | |||
1 oriënteren op schrijven | |||
is betrokken bij verkennen van onderwerp voor schrijfopdrachten (concreet en dichtbij) |
1TN21 | V | |
2 schrijven van expressieve teksten | V | ||
kan korte teksten schrijven (een inhoudselement) | 1TN21 | V | |
kan fantasieverhaaltje schrijven/ tekenen | 1TN21 | V | |
3 schrijven van informatieve teksten | V | ||
kan korte teksten schrijven (een inhoudselement) | 1TN21 | V | |
kan uitnodiging schrijven | 1TN21 | V | |
4 bespreken en herschrijven van teksten | V | ||
is betrokken bij een een op een gesprekje over de zelfgeschreven tekst | 1TN21 | V | |
5 verzorgen en vormgeven van teksten | V | ||
heeft oog voor de bladspiegel | 1TN21 | V | |
maakt passende illustraties | 1TN21 | V | |
Taalbeschouwing | |||
1 Gebruik van taal | |||
Leert taal zien als middel om te communiceren | 1TN6,7 1TV1 | V | |
Hanteert taal in abstractere situaties (telefoongesprek) | 1TN6,7 | V | |
Leert kijken naar synoniemen | 1TN1,2 | V | |
Neemt eigen taal waar en vergelijkt die met een andere taal | 1TV1,3 | V | |
2 Vorm en klank van taal: | |||
Leert voorbeelden kennen van tekensystemen uit het dagelijks leven en van klank en gebaar in vocalen en consonanten bij euritmie |
1TN11 | V | |
Kent halfrijm en analoge rijen en kan woorden erbij verzinnen | 1TN3 | V | |
Kan spelen met samengestelde woorden of met woordkettingen | 1TN 3,11 | V |
Klas 2
klas 3
klas 4
Taal Naam Klas 4 schooljaar | ||||
Mesodoelen | F2 | F1 | ||
Mondelinge taalvaardigheden (spreken en luisteren) | ||||
1. alledaagse communicatie | ||||
kan inspelen op elkaar in gesprek | 2-TN 1,9,10 | V | ||
kan luisteren en reageert actief op anderen | 2-TN 1,9,10 | V | ||
2. institutionele communicatie | ||||
kan reageren op werk van klasgenoten en daarbij invoelend zijn | 2-TN 1,9,10 | V | ||
kan luisteren naar een uiteenzetting leerstof heeft daarbij een luisterhouding en kan aantekeningen maken | 2-TN 8,9,10 | V | ||
3. deelnemen aan diverse gespreksvormen | ||||
kan woorden ondersteunen met non-verbaal gedrag | V | |||
beschikt over voldoende woorden om te praten over vertrouwde situaties en onderwerpen | V | |||
kan een monoloog of spreekbeurt houden en daarbij de aandacht van het publiek vasthouden | 2-TN 8,9,10 | V | V | |
kan luisteren naar een monoloog of uiteenzetting ( spreekbeurt) heeft daarbij een luisterhouding en kan aantekeningen maken | 2-TN 8,9,10,14 | V | ||
4. uit- en overdragen van gedachten, meningen, gevoelens, wensen in de eigen taal | ||||
kan meningen, gevoelens van anderen verwoorden voor klas | 2-TN 14 | V | ||
5. informatie geven | ||||
kan iemand de weg uitleggen en daarbij concreet zijn | 2-TN 10,13 | V | ||
6. verbale expressie | ||||
kan bij allitererende gedichten de rol van pauzes/stiltes goed hanteren | 2-TN 12 | V | ||
7. spreektechniek | ||||
let bij spreken in de groep en bij reciteren op articulatie | 2-TN 12 | V | ||
8. luisteren naar informatieve teksten | ||||
kan luisteren naar massamedia (radio, tv) | 2-TN 8 | V | ||
luisterduur 5-10 minuten | V | |||
kan hoofdzaken uit de tekst halen | V | |||
9. luisteren naar fictionele teksten | ||||
|
2-LK19 | V | ||
Schriftelijke taalvaardigheden | ||||
lezen van teksten | ||||
1. lezen van fictionele teksten | ||||
kan leesdoel bepalen | 2-TN 15,16 | V | ||
kan teksten lezen van eenvoudige structuur, waarin tempo van spannende en opeenvolging dramatische gebeurtenissen hoog is. | V | |||
kan relaties leggen tussen de tekst en de werkelijkheid | V | |||
kan verhalen lezen in ik-perspectief en tijdsperspectief en kan die teksten herkennen op basis van titel, inhoud e.d. | 2-TN 15,16 | V | ||
2. lezen van informatieve teksten | ||||
kan informatieve teksten, zaakvakteksten, samenvatting, gebruiksaanwijzingen e.d. lezen en daarbij de juiste leesstrategie kiezen | 2-TN 15,16,17 | V | ||
3. leespromotie | ||||
kan een oordeel over een tekst verwoorden, bv. doet mee aan de kinderboekenweek | 2-TN 15,16,17 | V | ||
houdt een leeslogboek bij of kan een kort boekverslag maken | 2-TN 15,16,17 | V | ||
4. technisch lezen | ||||
kan voordrachtslezen voor groot publiek | 2-TN 15,16,17 | |||
streefniveau eind klas 4 AVI E6 (oude AVI 9, of per halfjaar minimaal 1 niveau vooruitgang ten opzichte van vorige keer) | ||||
Drie minutentoest niveau a/b v | ||||
Spelling | ||||
Herhaling van vorig jaar: | ||||
beheerst behandelde spelling werkwoorden | 2-TN 23 | V | ||
beheerst behandelde spelling categoriewoorden | 2-TN 23 | V | ||
beheerst interpunctie | 2-TN 23 | V | ||
2-TN 10 | V | |||
Herhaling (ook op moeilijker niveau) | 2-TN 11 | V | ||
Cat. 1 tm 12, 3 categorieën in een woord | 2-TN 12 | V | ||
Ei- plaat | 2-TN 13 | V | ||
Au- plaat | 2-TN 14 | V | ||
Hoofdletters | 2-TN 15 | V | ||
Interpunctie | 2-TN 16 | V | ||
Cat. 14 tm 19 | 2-TN 17 | V | ||
2-TN 18 | V | |||
Uitbreiden | 2-TN 19 | V | ||
langermaakwoorden op -heid/-teit; Cat. 7. | 2-TN 20 | V | ||
verkleinwoorden -aatje-ootje-uutje; Cat. 10. | 2-TN 21 | V | ||
verkleinwoorden –nkje, etje; Cat. 10. | 2-TN 22 | V | ||
kilo-literwoorden ie->i; Cat. 13. met –ieel/ -iaal | 2-TN 23 | V | ||
kilo-literwoorden ie->i; Cat. 13. met –ion | 2-TN 23 | V | ||
klankvoetenwoorden met ueel, uaal; Cat. 11. | 2-TN 23 | V | ||
2-TN 23 | V | |||
nieuw | 2-TN 23 | V | ||
Grondwoord + -ste, -te, -de | 2-TN 23 | V | ||
Voor categorie 20-27 geldt: | 2-TN 23 | V | ||
‘Ik hoor…maar ik schrijf:...’. Meest voorkomende woorden inprenten. De andere regels in het woord blijven gebruiken! | 2-TN 23 | V | ||
taxi woorden; ik hoor /ks/ maar ik schrijf ‘x’ Cat. 20. | 2-TN 23 | V | ||
chef woorden: ik hoor /sj/ maar ik schrijf ‘ch’ Cat. 21. | 2-TN 23 | V | ||
thee woorden: ik hoor /t/ maar ik schrijf ‘th’ Cat. 22. | 2-TN 23 | V | ||
café woorden Cat. 23. | 2-TN 23 | V | ||
cadeau woorden: ik hoor /oo/ maar ik schrijf ‘eau’ Cat. 24. | 2-TN 23 | V | ||
route woorden: ik hoor /oe/ maar ik schrijf ‘ou’ Cat. 25. | 2-TN 23 | V | ||
garage woorden: ik hoor /zju/ maar ik schrijf ‘ge’ Cat. 26. | 2-TN 23 | V | ||
hobby-gym woorden; ik hoor /ie/ maar ik schrijf ‘y’, ik hoor de /i/ maar schrijf de ‘y’ Cat. 27. | 2-TN 23 | V | ||
trema woorden; we gebruiken de trema om het woord goed uit te kunnen spreken; Cat. 28. | 2-TN 23 | V | ||
2-TN 23 | V | |||
Werkwoordsvervoegingen: | 2-TN 23 | V | ||
vervoegingen in de onvoltooid tegenwoordige tijd (OTT): laat bij ieder zinnetje de persoonsvorm onderstrepen | 2-TN 3-5 | V | ||
vervoegingen in de onvoltooid verleden tijd (OVT) | 2-TN 3-5 | V | ||
voltooid verleden tijd (VVT) | 2-TN 3-5 | V | ||
Begrijpend lezen | ||||
kinderen hebben kennis gemaakt met begrijpend leesstrategieën | V | |||
kan informatie en meningen interpreteren, voor zover deze dicht bij de leerlingen staan | V | |||
zoekend | 2-TN 17-19 | |||
globaal | 2-TN 17-19 | |||
nauwkeurig | 2-TN 17-19 | |||
studerend | 2-TN 17-19 | |||
voorkennis mobiliseren | 2-TN 17-19 | |||
voorspellen en verifiëren | 2-TN 17-19 | |||
samenvatten | 2-TN 17-19 | |||
inferenties maken | 2-TN 17-19 | |||
soort tekst bepalen | 2-TN 17-19 | |||
vragen stellen aan de tekst | 2-TN 17-19 | |||
herkennen van de structuur | 2-TN 17-19 | |||
tekstbegrip bewaken | 2-TN 17-19 | |||
betekenis achterhalen | 2-TN 17-19 | |||
Kinderen hebben kennis gemaakt met tekstsoorten | ||||
kinderen hebben kennis gemaakt met tekstsoorten; de teksten zijn eenvoudig van structuur, de informatie is herkenbaar geordend. | V | |||
kan eenvoudige betogende teksten lezen, zoals voorkomend in schoolboeken, advertenties, reclames, huis-aanhuisbladen | V | |||
routebeschrijving | 2-TN 17-19 | |||
e mail bericht | 2-TN 17-19 | |||
formele brief | 2-TN 17-19 | |||
kort krantenartikel | 2-TN 17-19 | |||
achterflap van een boek | 2-TN 17-19 | |||
korte boekbespreking (bijvoorbeeld uit een folder) | 2-TN 17-19 | |||
pagina uit een encyclopedie dierengids woordenboek | 2-TN 17-19 | |||
zaakvaktekst | 2-TN 17-19 | |||
eenvoudige internettekst | 2-TN 17-19 | |||
eenvoudig schematisch overzicht | 2-TN 17-19 | |||
betogende tekst | 2-TN 17-19 | |||
uitleg gezelschapsspelletje | 2-TN 17-19 | |||
allitererend gedicht |
|
|||
schrijven van teksten | ||||
1. oriënteren op schrijven | ||||
denkt en spreekt mee; is betrokken | 2-TN 20-21 | V | ||
2. schrijven van expressieve teksten | ||||
kan een brief, of een stripverhaal schrijven in een tijdsperspectief | 2-TN 20 | V | ||
3. schrijven van informatieve teksten | ||||
kan een krantenbericht, brief, e-mail, en een routebeschrijving schrijven | 2-TN 20 | V | ||
kan een voudige standaardformulieren invullen | V | |||
kan een verslag of een werkstuk schrijven | V | |||
4. bespreken en herschrijven van teksten | ||||
is actief betrokken bij gesprekken over doel en publiek | 2-TN 20-22,18 | V | ||
is actief betrokken bij gesprekken over schrijfaanpak | 2-TN 20-22,18 | V | ||
gebruikt voornamelijk fequent voorkomende woorden | V | |||
5. verzorgen en vormgeven van teksten | ||||
kan alinea’s, titels en kopjes verzorgen |
|
V | ||
Taalbeschouwing | ||||
· Gebruik van taal | ||||
kan taal zien als middel om te beïnvloeden | 2-TN 1,2,11 | V | ||
kent registers, kent termen formeel en informeel | 2-TN 1,2,11 | V | ||
kent spreekwoorden en gezegden | 2-TN 1,2,11 | V | ||
kent meertaligheid | 2-Tv 1-4 | V | ||
· Vorm en klank van taal: | ||||
kan alliteratie en stafrijm, woordspelingen op klank herkennen en hanteren | 2-TN 1,2,1,12 | |||
herkent werkwoorden en kan daarmee de tijd aangeven | 2-TN 3-5 | V | ||
kent termen tekstkennis | V | |||
kent enkele woordsoorten | V |
klas 5
Taal Naam Klas5 schooljaar | ||||
Mesodoelen | F 2 | F 1 | ||
|
||||
1. alledaagse communicatie | ||||
kan een standpunt innemen en dat beredeneren | 3-TN 6-9 | V | ||
kan luisteren en volgt een gesprek | 3-TN 6-9 | V | ||
2. institutionele communicatie | ||||
kan een opdracht aan een ander uitleggen en daarbij eenduidig zijn | 3-TN 6-9 | V | ||
kan luisteren naar richtlijnen voor een taakaanpak | 3-TN 7 | V | ||
3. deelnemen aan diverse gespreksvormen | ||||
kan een groepsgesprek leiden en daarbij letten op de beurtverdeling | 3-TN 10 | V | ||
kan de juiste frase gebruiken om aan het woord te komen | 3-TN 10 | V | ||
kan het eigen gespreksdoel tot uitdrukking brengen | 3-TN 10 | V | ||
kan gericht doorvragen om de gewenste informatie te verwerven | 3-TN 10 | V | ||
kan luisteren als leider in een groepsgesprek | 3-TN 10 | V | ||
4. uit- en overdragen van gedachten, meningen, gevoelens, wensen in de eigen taal | ||||
kan een rollenspel spelen in informele situaties | 3-TN 8 | V | ||
5. informatie geven | ||||
kan een presentatie houden en daarbij de informatie doseren | 3-TN 8,9 | V | ||
6. verbale expressie | ||||
kan een hexameter of andere langere tekst opzeggen | 3-TN 8,13 | V | ||
kan bij het opzeggen van een hexameter of een langere eigen tekst en gedicht blijk geven het voor zich te zien | 3-TN 9 | |||
kent termen: articulatie, klemtoon, intonatie, spreekpauze | V | |||
7. spreektechniek | ||||
let bij spreken in de groep en reciteren op klankkleur | 3-TN 7 | |||
8. luisteren naar informatieve teksten | ||||
kan luisteren naar luisterteksten | 3-TN 19,20 | V | ||
de teksten kunnen redelijk informatiedicht zijn | 3-TN 19,20 | V | ||
kan de hoofdgedachte van een tekst weergeven en kan onderscheid tussen hoofd- en bijzaken maken | 3-TN 19,20 | V | ||
9. luisteren naar fictionele teksten | ||||
kan luisteren naar een toneeltekst en naar verhalen uit de Griekse mythen en sagen en epen uit andere culturen | 3-TN 19,20 | V | ||
Schriftelijke taalvaardigheden | ||||
lezen van teksten | ||||
1. lezen van fictionele teksten | ||||
kan teksten met niet chronologisch tijdsverloop lezen en daarbij de leesstrategie bepalen | 3-TN 11-13,16 | V | ||
kan jeugdliteratuur belevend lezen | 3-TN 11-13,16 | V | ||
begrijpen: herkent het genre | 3-TN 11-13,16 | V | ||
begrijpen: kan de ontwikkeling van de hoofdpersoon beschrijven | 3-TN 11-13,16 | V | ||
interpreteren: kan personages typeren, zowel innerlijk als uiterlijk | 3-TN 11-13,16 | V | ||
interpreteren: kan het onderwerp van de tekst benoemen | 3-TN 11-13,16 | V | ||
2. lezen van informatieve teksten | ||||
kan teksten met achtergrondinformatie raadplegen en daarbij de juiste leesstrategie bepalen | 3-TN 11-13,16 | V | ||
3. leespromotie | ||||
kan deelnemen aan kinderjury of een dergelijk initiatief | 3-TN 11-13 | V | ||
4. technisch lezen | ||||
streefniveau AVI M7- E7- plus ( Oud Avi 9-of per halfjaar minimaal 1 niveau vooruitgang ten opzichte van vorige keer) v | ||||
drie minutentoets niveau a/b v | ||||
Spelling | ||||
Herhaling op moeilijker niveau: | ||||
beheerst behandelde spelling werkwoorden | V | |||
beheerst behandelde spelling categoriewoorden | V | |||
beheerst interpunctie | V | |||
Herhaling (ook op moeilijker niveau) | ||||
Categorie 1-28 | 3-TN 19 | V | ||
Hoofdletters en interpunctie | 3-TN 19 | V | ||
Categorie 1-28 met uitbreidingen | 3-TN 19 | V | ||
3-TN 19 | V | |||
Uitbreiden | ||||
tremawoorden -iële Cat. 28. | 3-TN 19 | V | ||
3-TN 19 | V | |||
nieuw | ||||
woorden met –air; ik hoor /er/ en schrijf ‘air’ Cat. 29. | 3-TN 19 | V | ||
tussenstreepje Cat. 30. | 3-TN 19 | V | ||
woorden met –oir -Franse leenwoorden Cat. 31. | 3-TN 19 | V | ||
woorden met de tussen n Cat. 32. | 3-TN 19 | V | ||
trema meervoud Cat.33. | 3-TN 19 | V | ||
3-TN 19 | V | |||
Herhaling werkwoordsvervoegingen: | ||||
vervoegingen in de onvoltooid tegenwoordige tijd | 3-TN 19 | V | ||
vervoegingen in de onvoltooid verleden tijd | 3-TN 19 | V | ||
vervoegingen in de voltooid verleden tijd | 3-TN 19 | V | ||
Nieuw: | ||||
interpunctie bij de directe rede | 3-TN 19 | V | ||
interpunctie bij opsommingen | 3-TN 19 | V | ||
Begrijpend lezen | ||||
kinderen hebben kennis gemaakt met begrijpend leesstrategieën | V | |||
zoekend | 3-TN 11-16 | V | ||
globaal | 3-TN 11-16 | V | ||
nauwkeurig | 3-TN 11-16 | V | ||
studerend | 3-TN 11-16 | V | ||
voorkennis mobiliseren | 3-TN 11-16 | V | ||
voorspellen en verifiëren | 3-TN 11-16 | V | ||
samenvatten | 3-TN 11-16 | V | ||
inferenties maken | 3-TN 11-16 | V | ||
soort tekst bepalen | 3-TN 11-16 | V | ||
vragen stellen aan de tekst | 3-TN 11-16 | V | ||
herkennen van de structuur | 3-TN 11-16 | V | ||
tekstbegrip bewaken | 3-TN 11-16 | V | ||
betekenis achterhalen | V | |||
Kinderen hebben kennis gemaakt met tekstsoorten | ||||
kan eenvoudige informatieve teksten lezen | V | |||
kan informatieve teksten lezen | V | |||
instructie | 3-TN 11-16 | |||
handleiding | 3-TN 11-16 | |||
pagina uit een flora | 3-TN 11-16 | |||
recensie | 3-TN 11-16 | |||
draaiboek, logboek | 3-TN 11-16 | |||
boekbespreking | 3-TN 11-16 | |||
ingezonden brieven | 3-TN 11-16 | |||
zaakvaktekst | 3-TN 11-16 | |||
standaard formulier | 3-TN 11-16 | |||
populaire tijdschriften | 3-TN 11-16 | |||
notities en schematische informatie | 3-TN 11-16 | |||
alledaags nieuws | 3-TN 11-16 | |||
teksten van internet | 3-TN 11-16 | |||
folder | 3-TN 11-16 | |||
|
3-TN 11-16 | |||
schrijven van teksten | ||||
1. oriënteren op schrijven | ||||
kan nadenken over schrijfaanpak | 3-TN 17-18 | V | ||
2. schrijven van expressieve teksten | ||||
kan een toneeltekst schrijven | 3-TN 17,18 | V | ||
kan schrijven in directe en indirecte rede | 3-TN 17,18 | V | ||
3. schrijven van informatieve teksten | ||||
kan een handleiding, draaiboek, logboek, verslag schrijven | 3-TN 17,18 | V | ||
4. bespreken en herschrijven van teksten | ||||
kan nadenken over schrijfaanpak | 3-TN 17,18 | V | ||
is actief betrokken bij gesprekken over schrijfproces en strategieën | 3-TN 17,18 | V | ||
5. verzorgen en vormgeven van teksten | ||||
kent het gebruik van afkortingen, interpunctie bij directe en indirecte rede | 3-TN 17,18 | V | ||
hanteert correcte spelling in eigen teksten voor aangegeven en behandelde categorieën | 3-TN 17,18 | V | ||
Taalbeschouwing | ||||
1. Gebruik van taal | ||||
kent de rol van argumentatie, kan feiten en meningen onderscheiden | 3-TN 1,2 | V | ||
heeft oog voor stijl van uitingen teksten | 3-TN 1,2 | V | ||
kent het verschijnsel vaktaal en jargon | 3-TN 1,2 | V | ||
ontwikkelt attitudes ten aanzien van vreemde talen | 3-TV1 | |||
kent enkele termen om over de stijl van taal te kunnen spreken en denken | V | |||
2. Vorm en klank van taal: | ||||
kan tekensystemen en klanken in verschillende vreemde talen en oude culturen met elkaar vergelijken | 3-TV1 | V | ||
(her)kent teksten met klankconventies zoals hexameter, limerick | 3-TN 1 | |||
hanteert directe en indirecte rede | 3-TN 5 | V | ||
onderwerp, lijdend voorwerp, hoofdzin, bijzin, gezegde, persoonsvorm | V | |||
ontwikkelt oog voor lijdende en bedrijvende vorm, vragende vorm | 3-TN 5 | V |
klas 6
Taal Naam Klas 6 schooljaar | |||
Mesodoelen | S | F | |
Mondelinge taalvaardigheden (spreken en luisteren) | |||
1. alledaagse communicatie | |||
kan een standpunt beargumenteren en is daarbij overredend | 3-TN 6-9 | V | |
kan luisteren en is betrokken in een gesprek in context met veel ruis | 3-TN 6-9 | V | |
2. institutionele communicatie | |||
kan luisteren naar een huiswerkopdracht en zorgt ervoor alles goed op te kunnen nemen |
3-TN 6 | V | |
kan verslag doen van groepswerk en daarin onpartijdig zijn | V | ||
3. deelnemen aan diverse gespreksvormen | |||
kan een discussie leiden en daarbij de voortgang bewaken | 3-TN 7,9 | V | |
kan luisteren als leider in een discussie creëert daarvoor optimale luistervoorwaarden |
3-TN 7,9 | V | |
kan een oordeel over de waarde van een tekst verwoorden voor zichzelf en kan dit oordeel toelichten | V | ||
4. uit- en overdragen van gedachten, meningen, gevoelens, wensen in de eigen taal | |||
kan deelnemen aan rollenspel in meer formele situaties | 3-TN 6,7 | V | |
kan stelling nemen en durft te discussiëren | 3-TN 6,7,10 | V | |
neemt deel aan debatten (Romeinse geschiedenis) | 3-TN 10 | V | |
5. informatie geven | |||
kan een samenvatting van les of studietekst geven en daarbij de hoofdzaken/kern weergeven |
3-TN 6,9,10 | V | |
6. verbale expressie | |||
kan presentatie houden/verzorgen en daarbij de informatie doseren | 3-TN 8,9 | V | |
Kan bij het vertellen van een verhaal of prozatekst, of gedichten uit de literatuur vorm geven aan de essentie uit tekst |
3-TN 7,8 | V | |
7. spreektechniek | |||
houdt bij spreken in de groep en bij reciteren rekening met de situatie en weet daarvoor de juiste techniek te hanteren |
3-TN 7,8 | V | |
8. luisteren naar informatieve teksten | |||
kan luisteren naar een presentatie | 3 -TN 10 | V | |
9. luisteren naar fictionele teksten | |||
kan luisteren naar verhalen uit de Romeinse geschiedschrijving |
3-TN 19,20 3LK22 | V | |
kan luisteren naar een hoorspel | 3-TN 19,20 3LK22 | V | |
Schriftelijke taalvaardigheden | |||
lezen van teksten | |||
1. lezen van fictionele teksten | |||
kan teksten met wisselend vertellers perspectief lezen en zelfstandig teksten kiezen rondom een thema |
3-TN 11-13,16 | V | |
kan een voudige adolescentenliteratuur herkennend lezen | 3-TN 11-13,16 | V | |
begrijpen: kan het denken, voelen en handelen van de personages beschrijven | 3-TN 11-13,16 | V | |
begrijpen: kan de geschiedenis chronologisch navertellen | 3-TN 11-13,16 | V | |
interpreteren: kan bepalen in welke mate de personages en gebeurtenissen herkenbaar en realistisch zijn | 3-TN 11-13,16 | V | |
2. lezen van informatieve teksten | |||
kan studieteksten zoals in een encyclopedie zelfstandig verwerken |
3-TN 11-13 | V | |
kan betogende teksten lezen | 3-TN 11-13 | V | |
begrijpen: kan de hoofdgedachte van een tekst weergeven | 3-TN 11-13 | V | |
kan geschikte teksten vinden | 3-TN 11-13,16 | V | |
3. leespromotie | |||
kan favoriete boeken en genres aangeven | 3-TN 11-13,14 | V | |
is actief bij leesactiviteiten die buiten het normale lesprogramma vallen (schrijvers op school) |
3-TN 11-13,14 | V | |
4. technisch lezen | |||
hebben eindniveau technisch lezen AVI plus bereikt | |||
Spelling | |||
Herhaling van vorig jaar | |||
beheerst behandelde spelling werkwoorden | 3-TN 19 | ||
beheerst behandelde spelling categoriewoorden | 3-TN 19 | ||
beheerst interpunctie | 3-TN 19 | ||
3-TN 19 | V | ||
Herhaling en uitbreiden | 3-TN 19 | ||
Categorie 1-33 | 3-TN 19 | V | |
Nieuw en niet in opbouw zo leer je kinderen lezen en spellen terug te vinden | 3-TN 19 | V | |
tussenletters –n en –s- in samenstellingen Cat.32 | 3-TN 19 | V | |
koppelteken in samenstellingen Cat. 30. | 3-TN 19 | V | |
samenstellingen die los geschreven worden | 3-TN 19 | V | |
meervoud van woorden op onbeklemtoonde –es, -ik of -et | 3-TN 19 | V | |
stoffelijke bijvoegelijke naamwoorden | 3-TN 19 | V | |
accenten, gebruik van apostrofteken, verkleinwoorden | 3-TN 19 | V | |
Hoofdletters en interpunctie ook bij samengestelde zinnen | 3-TN 19 | V | |
werkwoordspelling | 3-TN 19 | ||
werkwoordspelling: Maak gebruik van een vast stroomschema ‘hoe moet ik hier denken?’ | 3-TN 19 | V | |
3-TN 19 | V | ||
Begrijpend lezen | |||
kinderen hebben kennis gemaakt met begrijpend leesstrategieën | 3-TN 11-16 | V | |
kan relaties tussen en binnen teksten evalueren en beoordelen | 3-TN 11-16 | V | |
zoekend | 3-TN 11-16 | V | |
globaal | 3-TN 11-16 | V | |
nauwkeurig | 3-TN 11-16 | V | |
studerend | 3-TN 11-16 | V | |
voorkennis mobiliseren | 3-TN 11-16 | V | |
voorspellen en verifiëren | 3-TN 11-16 | V | |
samenvatten | 3-TN 11-16 | V | |
inferenties maken | 3-TN 11-16 | V | |
soort tekst bepalen | 3-TN 11-16 | V | |
vragen stellen aan de tekst | 3-TN 11-16 | V | |
herkennen van de structuur | 3-TN 11-16 | V | |
tekstbegrip bewaken | 3-TN 11-16 | V | |
betekenis achterhalen | 3-TN 11-16 | V | |
Kinderen hebben kennis gemaakt met tekstsoorten | |||
kinderen hebben kennis gemaakt met diverse tekstsoorten | 3-TN 11-16 | V | |
een tekst met probleem | 3-TN 11-16 | V | |
een overtuigende tekst | 3-TN 11-16 | V | |
een tekst waarin een verzoek wordt gedaan | 3-TN 11-16 | V | |
een tekst waarin een uitleg wordt gegeven | 3-TN 11-16 | V | |
column | 3-TN 11-16 | V | |
verslag | 3-TN 11-16 | V | |
toneeltekst | 3-TN 11-16 | V | |
bijsluiters van medicijnen | 3-TN 11-16 | V | |
recepten, gebruiksaanwijzingen | 3-TN 11-16 | V | |
informatie waarin verschillende dimensies gecombineerd worden | 3-TN 11-16 | V | |
tv gids | 3-TN 11-16 | V | |
gedichten | 3-TN 11-16 | V | |
schrijven van teksten | |||
1. oriënteren op schrijven | |||
kan rekening houden bij het schrijven met een onbekend publiek (is maximaal doel- en publiekgericht) |
3-TN 17-18 | V | |
2. schrijven van expressieve teksten | |||
kan een onderhoudende tekst schrijven | 3-TN 17-18 | V | |
werkt in hoge mate zelfstandig bij schrijven | 3-TN 17-18 | V | |
3. schrijven van informatieve teksten | |||
kan een recensie schrijven | 3-TN 17-18 | V | |
kan een samenvatting maken van een gelezen tekst | 3-TN 17-18 | V | |
kan een correcte proefbeschrijving maken bij natuurkunde | 3-TN 17-18 | V | |
4. bespreken en herschrijven van teksten | |||
kan een tekstbespreking leiden | 3-TN 17-18 | V | |
5. verzorgen en vormgeven van teksten | |||
kan werken met tekstverwerkingsprogramma's | V | ||
Taalbeschouwing | |||
1. Gebruik van taal | |||
kent soorten argumenten en de deugdelijkheid van argumenten (jij-bak, drogreden e.d.) |
3-TN 1 | V | |
herkent de mate van open- en geslotenheid in verschillende situaties |
3-TN 1 | V | |
kan de betekenis omschrijven en vaststellen (definities) | 3-TN 1 | V | |
ontwikkelt attitudes ten aanzien van meertaligheid | 3TV1 | ||
kent enkele termen om over de stijl van taal te kunnen spreken en denken | V | ||
2. Vorm en klank van taal: | |||
bekijkt programmeertaal computer en andere voorbeelden van taalcodes |
3-TN 1 | V | |
bekijkt klankverwantschap tussen talen en onomatopeeën | 3-TN 1 | V | |
bekijkt bastaardwoorden, neologismen | 3-TN 1 | V | |
herkent wetmatigheden in de taal: zinsdelen | V | ||
herkent wetmatigheden in de taal: woordsoorten | 3-TN 2-5 | V |
klas 6:
In het volgende stuk wordt een overzicht gegeven van leerstof en doelen voor de hierboven genoemde klas. Deze worden bescheiden uitgewerkt, zodat er een goed overzicht van de periodes door het jaar heen ontstaat.
Uitgaande van het leerlijnenoverzicht (verdeeld in de verschillende domeinen) kunt U doorschakelen naar betreffende onderdelen waarin beschreven wordt hoe de leerstof opgebouwd kan worden.
Daarnaast vindt U in deze uitwerkingen allerlei verbredings- en verdiepingsdocumenten die kunnen ondersteunen in leerstofkeuze, periodeopzet en didactische aanpak.
Algemeen:
Het onderwerp procenten wordt aangeboden vanuit een praktijksituatie. De procenten worden in verband gebracht met breuken, kommagetallen en verhoudingen. Niet alleen de renteberekening maar een veelheid aan aspecten rondom de procenten komt aan de orde. Het slaafs volgen van de '1-procentsregel' wordt zoveel mogelijk vermeden. Aan het eind van het schooljaar kan een begin worden gemaakt met de eerste algebra, voortkomend uit het gebruik van formules. De breukbewerkingen worden uitgebreid tot bewerkingen met samengestelde breuken.
Verschillende hoofdrekenopgaven worden door elkaar gegeven, variërend in moeilijkheidsgraad. Het schaalbegrip wordt nu aan de hand van praktijksituaties toegepast. De verhoudingstabel wordt veelvuldig toegepast.
In de meetkunde wordt eerst uitgegaan van de centrale rol van de cirkel. Daarbinnen worden de driehoek, vier- en zeshoek geconstrueerd. De soorten hoeken worden behandeld en het meten daarvan. De vijf basisconstructies (lijnstuk doormidden delen, loodlijn neerlaten, loodlijn oprichten, hoek middendoor delen, hoek overbrengen) worden uitgewerkt en beschreven.
De soorten driehoeken (gelijkzijdige, rechthoekige, gelijkbenige en onregelmatige) worden ontdekt evenals de soorten vierhoeken (vierkant, rechthoek, parallellogram, ruit, vlieger, trapezium). Er kan een begin gemaakt worden met het verkennen van de eigenschappen van de vierhoeken.
Havens klas 6
De kinderen kunnen breuken, decimale breuken en procenten met elkaar in verband brengen. Van de stambreuken kennen zij het bijbehorende percentage uit het hoofd: b.v. een zesde is 162/3%.
Zij kunnen verschillende praktijksituaties rondom de procenten oplossen.
Zij kunnen de breukbewerkingen, die worden uitgebreid tot bewerkingen met samengestelde breuken, aan de hand van verschillende aanpakken oplossen.
De kinderen kunnen breuken omrekenen naar kommagetallen en hebben geleerd hoe af te ronden.
Zij kunnen omgaan met passer en gradenboog.
De constructie van de drie- vier- en zeshoek hebben zij zich eigen gemaakt.
Zij kennen de soorten hoeken, de soorten drie- en vierhoeken.
Ga naar het periodeoverzicht klik hier
Een overzicht van Frank de Kiefte. Bewerkt en uitgebreid door Paul van Meurs