F1 Spreken:

Referentieniveau Spreken F1 Taal

onderdeel F1 F2 F3 F4

Algemeen

Kan in eenvoudige bewoordingen een beschrijving geven, informatie geven, verslag uitbrengen, uitleg en instructie geven in alledaagse situaties in en buiten school Kan redelijk vloeiend en helder ervaringen, gebeurtenissen, meningen, verwachtingen en gevoelens onder woorden brengen over onderwerpen uit de (beroeps)opleiding en van maatschappelijke aard. Kan monologen en presentaties houden over onderwerpen uit de (beroeps)opleiding en van maatschappelijke aard waarin ideeën worden uitgewerkt en voorzien van relevante voorbeelden. Kan duidelijke, gedetailleerde monologen en presentaties houden over tal van onderwerpen uit de (beroeps)opleiding en van maatschappelijke aard. Kan daarbij subthema’s integreren, specifieke standpunten ontwikkelen en het geheel afronden met een passende conclusie.

Taken
  Kan alledaagse aspecten beschrijven, zoals mensen, plaatsen en zaken. Kan verslag uitbrengen van gebeurtenissen, activiteiten en persoonlijke ervaringen. Kan een kort, voorbereid verhaal of presentatie houden en daarbij op eenvoudige vragen reageren. Kan in grote lijnen redenen
en verklaringen geven voor
eigen meningen, plannen en
handelingen en kan een kort
verhaal vertellen.
Kan informatie verzamelen om
over een onderwerp uit eigen
interessegebied een voorbereide
presentatie te geven.
Kan vragen beantwoorden naar
aanleiding van deze presentatie.
Kan een verhaal vertellen met een
inleiding, een kern en een slot.
Kan informatie verzamelen
en een presentatie geven met
argumenten voor of tegen een
bepaald standpunt, of voor- en
nadelen van diverse opties.
Kan vragen naar aanleiding van
verhaal of presentatie vloeiend en
spontaan beantwoorden.
Kan uitgebreide verhalen
vertellen, beschrijvingen geven
en een argumentatie ontwikkelen
waarin belangrijke punten extra
aandacht krijgen.
Kan een goed gestructureerde
presentatie geven en daarbij
gezichtspunten ondersteunen
met redenen en relevante
voorbeelden.

Kenmerken van de taakuitvoering
Samenhang Maakt eigen gedachtegang voor de luisteraar begrijpelijk, hoewel de structuur van de tekst nog niet altijd klopt. Kan een duidelijk verhaal houden met een samenhangende opsomming van punten en kan daarbij het belangrijkste punt duidelijk maken. Gebruikt korte eenvoudige zinnen en verbindt deze door de juiste, eenvoudige voegwoorden en verbindingswoorden. Maakt gebruik van middelen voor tekstcohesie (bijvoorbeeld signaal- en verbindingswoorden) om uitingen te verbinden tot een heldere, samenhangende tekst. Bij langere teksten kan dit nog problemen opleveren. Kan, indien nodig, het publiek de opbouw en structuur duidelijk maken en volgt deze ook. Kan goed gestructureerde gesproken taal voortbrengen, die getuigt van beheersing van ordeningspatronen, verbindingswoorden en cohesiebevorderende elementen.
Afstemming op doel Blijft trouw aan spreekdoel, soms met hulp van een ander. Geeft spreekdoel duidelijk vorm (instruerend, informatief, onderhoudend enz.) zodat het voor de luisteraar herkenbaar is Kan tijdens een spreektaak verschillende doelen met elkaar verbinden (bijvoorbeeld informeren en overtuigen) en is zich bewust van wisseling van spreekdoel. Kan in een monoloog of presentatie verschillende doelen nastreven zonder hieromtrent in verwarring te raken of verwarring te veroorzaken.
Afstemming op publiek Past het taalgebruik aan de luisteraar(s) aan. Kan gebruik maken van ondersteunende materialen om een voorbereide presentatie beter aan het publiek over te brengen. Kan het verschil tussen formele en informele situaties hanteren. Maakt de juiste keuze voor het register en het al dan niet hanteren van taalvariatie (dialect, jongerentaal). Kan de luisteraar(s) boeien door middel van concrete voorbeelden en ervaringen. Kiest in formele en informele situaties zonder moeite de juiste taalvariant. Kan spontaan afwijken van een voorbereide tekst en ingaan op belangwekkende punten die vanuit het publiek worden aangedragen. Houdt contact met het publiek door te reageren op zowel nonverbale als verbale reacties: kan bijvoorbeeld bij het signaleren van onrust vragen of het publiek iets anders had verwacht.
Woordgebruik en woordenschat Zie Gesprekken Zie Gesprekken Zie Gesprekken Zie Gesprekken
Vloeiendheid,
verstaanbaarheid en
grammaticale beheersing
Zie Gesprekken +Houding, intonatie en mimiek ondersteunen het gesprokene. Pauzes, valse starts en herformuleringen komen af en toe voor. Zie Gesprekken +Is goed te volgen en kan zich gemakkelijk uitdrukken. Vloeiendheid kan minder zijn als er nagedacht moet worden over de grammaticale vorm, de te kiezen woorden en herstel van fouten. Zie Gesprekken +Kan langere stukken tekst
produceren in een normaal tempo;
hoewel er tijdens het zoeken
naar patronen en uitdrukkingen,
aarzelingen voorkomen, zijn er weinig, overigens niet storende
pauzes.