Schrijfonderwijs | Kijkwijzers: |
|
|||||
De juiste zithouding | Pengreep | Ligging van het papier | Het schrijfproduct | Het Individueel profiel | Klassenstaat |
Kijkwijzers
De schrijfhouding van linkshandige kinderen is in principe gelijk aan die van de rechtshandige kinderen. De ligging van de schijfarm is echter iets anders. De elleboog van de schrijfhand wordt iets meer tegen de romp aangedrukt waardoor de schrijfhand onder de schrijflijn kan blijven.
Op deze manier wordt de schrijfhouding met gebogen pols (waarbij de hand boven de schrijflijn komt te liggen voorkomen)
schrijfhouding links recht
Tafel en stoelhoogte
Richtlijn van de Normalisatiecommissie Schoolmeubilair
Codering |
Lengte leerling |
Tafelhoogte |
Zithoogte |
Afstand |
A-1 oranje |
104 - 118 |
46 |
26 |
20 |
B-2 Lila |
115 - 134 |
52 |
30 |
22 |
C-3 Geel |
126 - 152 |
58 |
34 |
24 |
D-4 Rood |
142 - 168 |
64 |
38 |
26 |
E-5 Groen |
158 - 184 |
70 |
42 |
28 |
F-6 Blauw |
> 172 |
76 |
46 |
30 |
5.2 Pengreep zie afbeelding |
|
Linkshandig |
Rechtshandig |
De punt van pen of potlood wordt vastgehouden tussen duim en wijsvinger Zie afbeelding A en B |
De punt van pen of potlood wordt vastgehouden tussen duim en wijsvinger Zie afbeelding A en B |
De punt van pen of potlood rust op de zijkant van de middelvinger Zie afbeelding C |
De punt van pen of potlood rust op de zijkant van de middelvinger Zie afbeelding C |
De duim wordt iets terug getrokken |
De duim wordt iets terug getrokken |
Het punt waarop het schrijfgerei vastgehouden wordt is 2-3 cm van de punt verwijderd
|
Het punt waarop het schrijfgerei vastgehouden wordt is 1 cm van de punt verwijderd
|
De pen steunt net achter het begin van de wijsvinger Zie afbeelding D |
De pen steunt net achter het begin van de wijsvinger Zie afbeelding D |
De achterkant van de pen wijst naar in de richting van de linkerschouder |
De achterkant van de pen wijst naar in de richting van de rechterschouder |
De linkerzijkant van de nagels (pink en ringvinger) raken de tafel |
De rechterzijkant van de nagels (pink en ringvinger) raken de tafel |
pengreep rechts pengreep links
grippunten
5.3 Ligging van het papier zie afbeelding |
|
Linkshandig |
Rechtshandig |
Het papier ligt op tafel met een hoek van 35 ° t.o.v. de tafelrand |
Het papier ligt op tafel met een hoek van 35 ° t.o.v. de tafelrand |
Papier ligt iets hoger dan bij de rechtshandige kinderen |
Papier ligt iets lager dan bij de linkshandige kinderen |
Linkerbovenhoek ligt midden voor het lichaam |
Rechterbovenhoek ligt midden voor het lichaam |
Schrijflijn voor links helt naar beneden |
Schrijflijn voor rechts helt naar boven |
Rechterhand schuift het blad omhoog |
Linkerhand schuift het blad omhoog |
Schrijfhand blijft op dezelfde hoogte |
Schrijfhand blijft op dezelfde hoogte |
De beweging van schrijfarm begint links en beweegt zich naar het lichaam toe. Het draaipunt zit iets onder de elleboog |
De beweging van schrijfarm begint rechts en beweegt zich van het lichaam af. Het draaipunt zit iets onder de elleboog echter iets lager omdat het papier dichter bij het lichaam ligt |
Ligging papier
rechts links
5.4 Het schrijfproduct |
|
Het bekijken van het schrijfproduct:
Werkwijze:
|
|
Beweging |
|
Vorm van de letters |
|
Ruimtelijke indeling |
|
Algemeen |
|
5.5 Kijkwijzer Schrijven Individueel profiel |
|
|||
Naam: Klas: |
|
|||
|
Ok |
O |
Schrijfhouding |
|
Voeten en benen |
j |
|
|
|
Zitvlak |
|
|
|
|
Romp |
|
|
|
|
Handen en armen
|
|
|
|
|
Hoofd en schouders |
|
|
|
|
Stoel en tafel |
|
|
|
|
Pengreep |
||||
Pengreep |
|
|
|
|
Papierligging |
||||
Ligging van het papier |
|
|
|
|
Schrijfbeweging |
|
|
|
|
Schrijfproduct |
||||
Beweging |
|
|
|
|
Vorm |
|
|
|
|
Ruimte |
|
|
|
|
Algemeen |
|
|
|
5.6 Kijkwijzer schrijven klassenstaat |
|
||||||||||||||||
klas:…………. |
|
||||||||||||||||
Naam
Item |
rrr |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voeten en benen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zitvlak |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Romp |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Handen en armen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoofd en schouders |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stoel en tafel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pengreep |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ligging van het papier |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schrijfbeweging |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Beweging |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vorm |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ruimte |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Algemeen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|