Google
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
                                                                  
taalbeschouwing registers


gebruik van taal: Klas 4 registers


De klas heeft de afgelopen week geleerd hoe je een brief schrijft. Allerlei gebruiken zijn besproken en uitgeprobeerd. Het hele protocol is gretig ontvangen: plaats en datum, aanhef, woordgebruik bij verschillende soorten brieven, standaardformule-ringen en tenslotte de afsluiting. Als ‘studiemateriaal’ heb ik ze gevraagd eens wat brieven van huis mee te nemen om te bestuderen. Misschien had ik beter eerst over privacy en briefgeheimen kunnen spreken, bedacht ik me toen ik een wel erg persoon-lijke brief van de sociale dienst midden in de kring zag liggen. Maar het mooiste kreeg ik twee dagen later onder ogen, toen ik een verdrietige jongen troostte. "Wat is er aan de hand?"
"Hier, lees maar, dan begrijp je het wel."

Ik lees de volgende brief van Charlotte:

Plaats, datum
Geachte Rens,

Bij dezen zeg ik mijn verkering op. Het spijt mij voor het ongemak.

Hoogachtend,

Charlotte
(Onder de brief staat haar naam en volledige adres)

Tot mijn grote vreugde is het tussen Rens en Charlotte vlak daarna weer dik aan. En omdat zij er niet zo mee zitten om zichzelf voor de groep te laten zien, durf ik het aan om te vragen of ik de brief mag bespreken. Bloedserieus wordt het gesprek gevolgd waarin we met elkaar praten over welke taal je in welke situatie gebruikt, over stijlbreuk en over registers. Wanneer iedereen in geïmproviseerde toneelstukjes uit mag proberen hoe het voelt om daarin aan stijlbreuk te doen, wordt het veel minder serieus.