koplogo

Rekenvoorwaarden Ordenen:
                                  Begeleidingsdienst voor vrijescholen                                      P. van Meurs

Ordenen

Rekenvoorwaarden kleuterklas Son

Tellen tot 10 Son Rekenvoorwaarden

Tellen en doen A. Zwart

A. zwart Rekenvoorwaarden

vensterdoorkijkje in de klas ordenen

ORDENEN.

We kunnen ordenen onderverdelen in: sorteren classificeren seriëren.
a) sorteren. Dit is letterlijk: soort bij soort onderscheiden; een ordening aanbrengen op basis van een bepaalde soort van iets.

Vanuit de praktijk:
Bij het opruimen van de blokken worden alle blokken en rails in de daarvoor bestemde manden gedaan: de heel grote blokken worden op hun plaats neergezet. We hebben verschillende soorten blokken en die hebben allemaal hun eigen mand.

Wat kun je doen om bewustzijn hiervoor te helpen ontwikkelen?

Aanbieden van soorten stof (wol, katoen, zijde, linnen, fluweel); aanbieden van soorten geluid (gehoorkokers, bellenspel); aanbieden van soorten materiaal (stof, hout, ijzer, steen enz); aanbieden van soorten in kleur.

b) classificeren. Dit is een ordening aanbrengen op basis van tot welke klasse iets behoort. Er wordt gekeken naar een of meerdere eigenschappen die overeenkomstig zijn.

‘Mag ik meedoen?’ ‘Nee, in dit huis mag je alleen als je rode schoenen aanhebt (of rood in je kleren)’.

Wat kunnen we doen om bewustzijn hiervoor te helpen ontwikkelen?
- Het aanbieden en samen uitzoeken van classificaties wat betreft vorm, kleur, materiaal, eigenschap, functie.
- Zelf een classificatie aangeven door een bepaalde opdracht te geven: waar vind je iets van een bepaalde vorm, kleur, materiaal, eigenschap, functie.
- Gesprekjes in de kring naar aanleiding van wat er uit de belevingswereld komt vanuit het kind, bv. als het nieuwe schoenen (of andere kleren) heeft; als het naar zwemles is geweest; als het heeft gelogeerd; als het met vakantie is geweest, enz.

c) seriëren. Bij seriëren gaat het om ordenen naar het meer of minder aanwezig zijn van één bepaalde eigenschap (onder afzien van andere eigenschappen). Van 'kleiner naar groter' (kastanjes), 'van dikker naar dunner' (boomstammetjes), 'van zwaarder naar lichter' (steentjes). Bij classificeren breng je ordening aan op basis van overeenkomsten. Bij seriëren breng je ordening aan op basis van een bepaalde eigenschap in een bepaalde lijn.

Vanuit de praktijk:
Juf zingt:”We gaan opruimen”en de opruimkabouter verdeelt nog enkele taken, nog enkele zaken die niet in orde zijn. Marietje mag de regenboogbogen opruimen. Ze pakt ze één voor één en brengt ze naar de vensterbank en zet ze daar naast elkaar neer van klein naar groot.

Een prachtig blokkenbouwwerk wordt door drie kinderen gemaakt. Zij leggen de blokken zo neer dat de kleine blokken eerst neergelegd worden, daarna de iets grotere enz Daarna gaat de oudste naar juf en vraagt: “Juf zijn er nog grotere blokken, dan wordt het een echte trap”.

‘Juffie, we lijken wel drie zusjes (lopen van groot naar klein wat lengte betreft).

Wat kun je doen om bewustzijn hiervoor te helpen ontwikkelen?

Aanbieden van series zoals: Baboesjka’s;
doosjes van groot naar klein;
kralen rijgen naar vorm en\of kleur(nuances);
een trap maken van blokken van klein naar groot;
soepgroenten op grootte zoeken (van dezelfde soort).